Sunday, April 10, 2005

Siti Nurhaliza model wanita solehah islam hadhari.

Assalamualaikum.

Beberapa hari yang lepas saya ada terbaca sebuah akbar yang melaporkan bahawa artis siti nurhaliza rajin membayar zakat. Di sini kita telah sedia maklum bahawa siti adalah artis yang banyak mendapat perhatian daripada media-media dan kerajaan. Ini adalah kerana penampilannya yang mereka anggap sederhana dan tidak keterlaluan seperti artis-artis yang lain dan tidak pernah ada laporan-laporan media tentang salahlaku artis yang berasal dari pahang ini. Maka tidak hairan juga siti pernah mendapat pujian daripada seorang ulama' indonesia.

Secara ringkasnya apa yang nak saya perkatakan di sini bahawa golongan islam hadhari ini menganggap seseorang itu sudah cukup baik dan cukup solehah dengan hanya mereka tidak berpakaian terlalu menjolok mata iaitu memakai baju kurung walaupun tidak bertudung, tidak mengumpat, tidak mencerca, bersopan santun, taat kepada pemimpin, cintakan negara, tidak melupakan adat resam orang melayu dan kebudayaan melayu.

Nampaknya di sini mereka lebih menitikberatkan adat daripada syariat dalam memperkatakan soal akhlak. Kita seringkali mendengar apabila golongan ini menegur salahlaku yang berlaku, sudah tentu ayat yang keluar ialah "kita ni orang timur" "perkara tu bertentangan dengan adat budaya timur" jarang sekali mereka memberi penekanan tentang syariat. Sedangkan kita sebagai orang islam syariat itu lebih penting daripada adat dan banyak adat resam melayu yang bertentangan dengan islam. Contohnya tarian kebudayaan melayu yang ditarikan oleh wanita yang jelas bertentangan dengan islam namun begitu inilah yang lebih diperjuangkan oleh mereka, golongan-golongan veteran yang memperjuangkan budaya melayu begitu berbesarhati melihat semakin ramai artis wanita muda menyanyikan lagu berentak asli. Pada mereka artis-artis ini sudah cukup 'solehah' kerana tidak melupakan budaya dan adat resam melayu. Meraka lagi sedih melihat anak-anak muda melupakan senibudaya melayu kerana terikut-ikut dengan budaya barat.

Memang tidak di nafikan bahawa banyak adat budaya melayu ini yang secocok dengan islam bak kata Dr Firdaus Abdullah adat melayu dan islam ini mempunyai hubungan yang simbiosis iaitu bagai aur dengan tebing, namun mengapa tidak kita terus sahaja kepada islam kerana islam itu sudah lengkap dan tidak perlu lagi di sandarkan kepada perkara-perkara lain.

posted by Lidah Penghunus @ 4:13 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter