Sunday, April 24, 2005

Maulidur rasul

assalamualaikum

Mungkin belum terlewat lagi untuk saya memperkatakan tentang maulidur rasul dalam penulisan kali ini. Bukanlah bermaksud untuk memberi kuliah tentang maulidur rasul kerana saya bukanlah orang yang arif tentangnya dan saya pasti sehingga ke hari ini tentu masih ada majlis maulidur rasul yang mana surau atau masjid akan menjemput ustaz untuk memberi kuliah berkenaan dengannya. Cuma di sini saya ingin memperkatakan sambutan maulidur rasul ini dalam konteks kerajaan yang memerintah sekarang ni. Jika zaman Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri dahulu apajua sambutan yang diadakan, tema sambutannya mesti akan ada perkataan bersyukur dan perpaduan.

Namun begitu di zaman Pak Lah perkataan hadhari pula sering digunakan, sebagai contoh sambutan maulidur rasul kali ini temanya ialah "islam hadhari menjana kemajuan ummah." Sebagaimana yang kita bahawa sambutan maulidur rasul adalah sebagai wahana untuk kita mengingati rasul junjungan kita dan bukan setakat mengingati sahaja, malahan agar kita menghayati perjuangan baginda dan mengikut sunnah baginda serta meninggalkan apa yang baginda SAW tegah. Namun begitu adalah amat malang sekali kerajaan yang kununnya ingin mengajak rakyat menghayati perjuangan rasulullah SAW tetapi menggunakan satu konsep yang tidak pernah pun digunakan oleh rasulullah SAW dalam tema sambutan. Rasulullah tidak pernah ajar bahawa islam itu mestilah bersandar kepada tamadun barulah kita boleh maju. yang rasulullah ajar kepada kita ialah apapun yang berkaitan dengan keduniaan termasuklah tamadun haruslah bersandarkan kepada islam.

Tetapi realitinya kita sudah lihat. Sudahlah konsep islam hadhari itu sendiri sudah salah, pengamalannya pun sudah jauh terpesong dari apa yang diajarkan oleh rasulullah SAW.

posted by Lidah Penghunus @ 2:16 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter