Tuesday, November 06, 2007

Rusia mahu jual kapsul Soyuz kepada Malaysia.

Assalamualaikum.

Dalam akhbar hari ini Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis memberitahu bahawa kerajaan Rusia menawarkan untuk menjual kapsul Soyuz yang membawa Dr SMS ke angkasa kepada Malaysia.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis berkata, beliau akan membawa perkara itu ke mesyuarat Kabinet untuk dibincang dan diputuskan.
Menurut Jamaluddin, tawaran itu dikemukakan kepadanya ketika beliau menunggu kepulangan Sheikh Muszaphar dari ISS di Moscow pada 21 Oktober lalu.
‘‘Ini merupakan satu idea yang bagus. Bagaimanapun, kita perlu melihat harga kapsul itu terlebih dahulu. Kalau harganya berpatutan, kita mungkin boleh menimbang untuk membawanya balik ke Malaysia.
‘‘Saya percaya jika kita membeli kapsul Soyuz itu, ia akan membakar semangat anak-anak muda untuk menjadi angkasawan negara. Orang ramai boleh melihatnya dari dekat selain cuba menaikinya,” kata beliau kepada pemberita di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Jamaluddin berkata, sokongan rakyat juga amat penting dalam pembelian kapsul Soyuz itu selain mengambil kira kemampuan kewangan negara.
‘‘Ia adalah baik dan kerajaan boleh mempamerkannya di Muzium Negara sebagai salah satu usaha bagi menyemai minat menjadi angkasawan di kalangan generasi muda masa kini,” Utusan Malaysia - 6 November 2007.

Kita harap kerajaan tidak pengaruhlah dengan tawaran kerajaan Rusia yang sebenarnya untuk keuntungan mereka. Kita tidak nampak apa manfaatnya memiliki kapsul Soyuz melainkan untuk dipamerkan di muzium negara. Jika hendak dikatakan untuk membakar semangat dan minat golongan muda terhadap bidang angkasawan, pendidikan di sekolah sudah cukup memadai. Lagipun sudah memadai Dr SMS sendiri sebagai model rakyat Malaysia yang telah lepas naik ke angkasaraya sana sebagai penggalak untuk generasi muda menerokai bidang angkasa lepas.

Jangan kerana terikut-ikut dengan tema "mengangkasakan tamadun bangsa" pada perhimpunan agung Umno, kerajaan Barisan Nasional sekali lagi menghabiskan duit rakyat dengan membeli kapsul Soyuz daripada kerajaan Rusia. Tambahan lagi dalam akhbar hari juga presiden Umno telah memberikan amanat kepada rakyat Malaysia agar berjimat cermat dalam menghadapi peningkatan kos hidup akibat kenaikan mendadak harga minyak di pasaran dunia ketika ini. Jadi kita mahu lihatlah kerajaan memberi contoh tauladan kepada rakyat.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 4 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 5:46 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter