Saturday, November 03, 2007

HIMPUNAN 100,000 RAKYAT TINGGAL SEMINGGU SAHAJA LAGI

Assalamulaikum.

Himpunan aman 100,000 rakyat anjuran BERSIH hanya tinggal seminggu sahaja lagi daripada tarikh hari ini. Namun jika tuan-tuan mengikut perkembangan di akhbar perdana sudah ada kenyataan-kenyataan berbentuk ugutan bertujuan untuk menakut-nakutkan rakyat daripada menghadiri perhimpuan aman itu. Oleh itu para pimpinan dalam gabungan BERSIH telah menasihatkan orang ramai semua ahar tidak terpengaruh dengan ugutan yang dilakukan dan terus tanam azam untuk menghadiri himpunan aman itu nanti.

Di sini saya sarankan agar tuan-tuan terus mendapatkan maklumat-maklumat terkini himpunan di akhbar-akhbar parti atau NGO yang menyertai BERSIH seperti Harakahdaily, Suara Keadilan atau terus dapatkan maklumat di laman web rasmi BERSIH di http://www.bersih.org/ kerana di sana terdapat pelbagai tips dan panduan ketika menyertai perhimpunan nanti.

Di samping itu tuan-tuan juga tidak harus gusar kerana himpunan aman yang akan berlangsung nanti tidak bercanggah dengan undang-undang negara seperti yang disebut oleh SUHAKAM dalam akhbar hari ini;

The right to peaceful assembly is an important human right but it should not encroach on other people’s rights and should have no intention to create violence, said the Human Rights Commission of Malaysia (Suhakam).
“Our stand on the freedom of peaceful assembly has been highlighted in the Report of Suhakam Public Inquiry into the incident at KLCC on May 28, 2006 where several recommendations have been made,” Suhakam commissioner Datuk N. Siva Subramaniam said in a press statement yesterday.
Among the recommendations are to notify the OCPD of the proposed assembly or procession, as well as the police and civil society to work out the details with regards to a suitable time frame for the notification and contents of the notice.
Organisers should also look into crowd control and appoint marshals to ensure a peaceful assembly, said Suhakam. The Star - 3 November 2007.


Yang penting pada tarikh itu kita akan berhimpun secara aman tanpa niat untuk menimbulkan kekacauan.

posted by Lidah Penghunus @ 4:47 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter