Friday, July 15, 2011

Apa akan jadi kepada negara kita jika tiada kumpulan protes seperti dalam BERSIH ini?

Assalamualaikum.

Lucut kerakyatan pencetus revolusi di negara ini - Sivamurugan.
SHAH ALAM 14 Julai – Kerajaan dicadangkan agar mempertimbangkan tindakan melucutkan kerakyatan mana-mana individu atau pihak yang cuba mencetuskan revolusi dengan memburuk-burukkan negara ini.
Profesor Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Dr. P.Sivamurugan berkata, ia antara langkah bagi memastikan asas perpaduan, keharmonian dan kesejah teraan antara kaum di negara ini dapat dikekalkan pada masa depan.
“Maka saya fikir adalah lebih baik kerajaan melucutkan kerakyatan mereka yang terlibat kerana golo ngan ini sebenarnya tidak lagi mempunyai kesetiaan kepada negara ter masuklah tidak lagi mendokong Perlembagaan dan melihat kepentingan rakyat secara keseluruhan,” katanya.
Pada masa sama, Sivamurugan turut menyarankan kepada pihak yang tidak berpuas hati dengan keadaan negara ini dan cuba mencetuskan situasi tidak aman agar memohon sahaja kewarganegaraan negara lain. Utusan Malaysia - 15 Julai 2011.

Kepada Sivamurugan, andaikata orang-orang seperti peserta dan penganjur himpunan BERSIH 2.0 kesemuanya meninggalkan negara ini, saya percaya tidak akan ada lagi orang-orang seperti ini yang akan membingit ke telinga pemerintah menentang ketidakadilan yang dilakukan.

Pada masa itu percayalah bahawa kerajaan Barisan Nasional akan membuat sesuka hati mereka seperti menaikkan harga petrol, menaikkan tarif elektrik, menaikan kadar tol, meneruskan saman ekor dan pelbagai lagi perkara yang membebankan rakyat demi untuk keuntungan diri mereka. Bayangkan ketika adanya pembangkang dan kumpulan protes ini pun harga petrol dan tarif elektrik dinaikkan sedikit, apatah lagi jika tiada orang-orang seperti mereka.

Sepatutnya rakyat Malaysia seperti Sivamurugan harus bersyukur dengan adanya golongan seperti ini yang sanggup mengarungi gas pemedih mata demi membantah perkara-perkara yang tidak menguntungkan rakyat. Kesannya kita lihatlah saman ekor dimansuhkan, judi bola sepak dibatalkan dan kerajaan begitu berhati-hati untuk menaikkan harga petrol khususnya RON 95.

Kerana sayang akan negaralah mereka terus memprotes dan menuntut sebuah pilihanraya yang adil. Kalau mereka ini tidak ada rasa cinta negara lebih baik mereka ini duduk diam sahaja atau berhijrah ke negara lain kerana di kalangan mereka ini ada yang golongan yang berpendapatan tinggi.

posted by Lidah Penghunus @ 4:14 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter