Wednesday, July 06, 2011

BERSIH 2.1 - Kerajaan sebenarnya takut kepada kebangkitan BERSIH.

Assalamualaikum.

Stadium Merdeka tolak tempahan BERSIH
Pihak pengurusan Stadium Merdeka telah menolak lokasi itu dijadikan tempat himpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan pada Sabtu ini.
Menurut kenyataan di Facebook BERSIH 2.0, pegawai tempahan memberikan beberapa 'alasan' untuk menolak tempahan itu.
“Antara alasan yang tidak jelas yang dibekalkan oleh pegawai itu adalah 'majlis pengurusan sukan dalaman' dan 'kerja-kerja ubahsuai'.
“(Ini) di sebalik kenyataan ada rancangan bagi mengadakan 'Konsert Raksaksa 2' pada 9 Julai di Stadium Merdeka,” petik kenyataan itu. http://malaysiakini.com - 6 Julai 2011.

Hisham: BERSIH 2.0 masih haram.
Walaupun telah mengadap Yang di-Pertuan Agong semalam, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, BERSIH 2.0 masih sebuah pertubuhan haram.
Dalam masa yang sama, tambahnya, penguatkuasaan, termasuk tangkapan pencegahan akan berjalan seperti biasa. http://malaysiakini.com - 6 Julai 2011.

Polis: Sekatan jalan bagi elak senjata diseludup ke KL.
Sekatan jalanraya yang dibuat oleh polis pagi tadi di Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya sehingga menyebabkan kesesakan teruk bertujuan menghalang elemen yang tidak diingini daripada 'menyeludup' senjata ke ibu negara, kata Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah.
sepanjang 48 jam yang lalu pihak polis telah merampas sejumlah bom petrol, parang dan mercun.
Katanya, polis percaya senjata berkenaan akan digunakan pada perhimpunan Sabtu ini. http://malaysiakini.com - 6 Julai 2011.

Topi komunis berlogo Bersih, Gertak biadap
KUALA TERENGGANU, 6 Julai: Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) memandang serius kain rentang dan kad jemputan program ‘Ganyang Komunis’ yang diedar oleh Gerakan Kebangkitan Rakyat (Gertak) yang memaparkan logo Bersih pada topi ‘Komunis’. Harakahdaily - 6 Julai 2011.

Pemuda Umno bantah BERSIH di Stadium Merdeka
Pemuda Umno hari ini membantahan keputusan BERSIH 2.0 yang memilih Stadium Merdeka sebagai tempat baru berhimpun pada Sabtu ini.
Ketua penerangan pergerakan itu Datuk Reezal Merican Naina Merican berkata, bantahan itu dibuat atas pelbagai alasan, terutamanya atas faktor sejarah tempat berkenaan.
"Kami bantah di Stadium Merdeka. Ia bukan tempat perhimpunan politik. Buatlah di negeri Pakatan Rakyat. Lagi pun Stadium Shah Alam sudah ditawarkan," katanya. http://malaysiakini.com - 6 Julai 2011.

'Bersurailah kamu kalau tidak kami tembak'
Pihak berkuasa memperhebatkan tekanan ke atas kumpulan yang bercadang menyertai perhimpunan atau demonstrasi dengan mempamerkan layanan yang bakal menanti mereka jika terus menyertai perhimpunan 9 Julai ini.
Antara yang paling menonjol semasa Demonstrasi Ketenteraman Awam sempena Eksesais Bersatu Aman 2/2011 di antara Angkatan Tentera Malaysia dan Polis Diraja Malaysia di Kem Sungai Besi di Kuala Lumpur adalah sehelai kain rentang yang memberi amaran kepada orang ramai supaya bersurai jika tidak mahu ditembak. http://malaysiakini.com - 6 Julai 2011.

Melihatkan kepada perkembangan-perkembangan yang berkaitan BERSIH 2.1 pasca pertemuan dengan Yang di-Pertuan Agong ini dapatlah kita simpulkan bahawa Umno dan Barisan Nasional sebenarnya lebih takut jika himpunan BERSIH ini digerakkan ke stadium kerana suasana di stadium ini membuatkan orang ramai tidak takut untuk turun beramai-ramai menyertai himpunan pada 9 Julai nanti.

Sebab itulah kita lihat kerajaan terus memberikan imej yang buruk kepada BERSIH ini agar orang ramai terus takut untuk mendekati gabungan ini dan himpunan anjuran mereka. Mereka juga sengaja untuk menyukarkan usaha BERSIH untuk berhimpun di stadium apabila permohonan BERSIH di stadium Merdeka di tolak atas alasan yang dibuat-buat.

Boleh jadi juga semua ini dilakukan dengan harapan agar penyokong BERSIH hilang sabar lalu kembali ke jalan raya dan akhirnya BERSIH akan dicop sebagai penderhaka dan komunis. Apapun kita harap agar semua penyokong BERSIH bertenang dan ikut arahan pimpinan.

Kepada Datuk Reezal Merican kalau kamu kata stadium Merdeka mempunyai nilai sejarah, tempat bergemanya laungan kemerdekaan, konsert goyang Inul daripada Indonesia yang tidak senonoh itu boleh pula?

posted by Lidah Penghunus @ 5:07 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter