Friday, July 01, 2011

Himpunan PAS, UMNO dan PEKIDA bantah Israel hari ini, sama macam gabungan BERSIH 2.0 lah tu!

Assalamualaikum.

Misi ke Gaza: Umno, PAS, NGO serah memo bantahan.
Kira-kira 150 ahli Umno, PAS dan NGO hari ini berkumpul untuk menghantar memorandum kepada Kedutaan Amerika Syarikat supaya mendesak sekutu negara itu - Israel dan Greece - supaya jangan mengganggu kapal konvoi misi antarabangsa Freedom Flotilla II ke Gaza.

Memorandum bantahan itu disediakan oleh Life Line 4 Gaza dan disokong oleh Umno, PAS, Pertubuhan Kebajikan Islamiah Al-Ehsan Malaysia, Peace Malaysia dan Persatuan Kebajikan Islam dan Dakwah Islamiah (Pekida).

Mereka juga mendesak Amerika Syarikat supaya memberi tekanan ke atas Israel agar tidak menghalang perjalanan konvoi tersebut ke Gaza.

"Kami meminta Amerika Syarikat membuka mata lebih positif untuk menyelamatkan rakyat Gaza.

"Langkah ini adalah untuk umat Islam, dan ianya tidak ada provokasi selain daripada menghantar bantuan kemanusiaan," kata Setaiusaha Pemuda Umno Datuk Megat Firdouz Megat Junid dalam satu sidang media.

Sebelum itu, beliau bersama-sama umat Islam yang selesai menunaikan solat Jumaat, berarak dari sebuah tempat letak kereta yang terletak kira-kira 300 meter dari kedutaan Amerika.

Sebelum sidang media dimulakan, Megat Firdouz bersama tiga lagi wakil NGO termasuk presiden Pertubuhan Kebajikan Islamiah Al-Ehsan Malaysia, Muhammad Ridhwan Sulaiman dan wakil Life Line 4 Gaza - menyerahkan memorandum tersebut kepada Kedutaan Amerika di Jalan Tun Razak.

Memorandum itu diserahkan kepada setiausaha kedua jabatan politik, Kedutaan Amerika, Greg Chapman di hadapan pintu masuk kedutaan.

Turut hadir memberi sokongan adalah wakil daripada Pertubuhan Kebajikan Dan Dakwah Islamiah Malaysia dan Exco Pemuda PAS Pusat, Kamaruzzaman Mohamad. http://malaysiakini.com - 1 Julai 2011
.

Mereka PAS, Umno, Pekida dan beberapa NGO lain di atas ini bukanlah sebuah Pakatan Politik untuk menghadapi pilihanraya, malahan ada antara mereka ini seteru politik apabila tibanya musim pilihanraya dan bukan musim pilihanraya. Tetapi selepas solat Jumaat tadi mereka sebagai umat Islam sedia untuk bersama dalam meyuarakan isu bersama iaitu isu umat Islam Palestin, berdemonstrasi aman membantah gangguan rejim Israel terhadap kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza, Palestin.

Senario ini sebenarnya tiada bezanya dengan apa yang akan berlaku pada 9 Julai nanti ialah PAS akan bersama-sama dengan pihak yang bukan pakatan politik mereka untuk menuntut sebuah pilihanraya yang adil dah bersih melalui BERSIH 2.0.

posted by Lidah Penghunus @ 5:11 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter