Tuesday, September 13, 2011

Rakyat dan negera akan lebih rugi dengan adanya golongan intelek macam Zainal Kling.

Assalamualaikum.

Negara rugi jika ramai lelaki tak layak ke IPT.
Perbezaan gender di universiti boleh jejas program GTP, ETP
SERDANG: Perbezaan ketara jumlah pelajar perempuan berbanding lelaki di institusi pengajian tinggi (IPT) awam di negara ini dikhuatiri boleh menggagalkan pembangunan sumber manusia terutama dalam menjayakan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata sumber manusia adalah kekuatan negara dan bilangan pelajar lelaki yang rendah memasuki universiti akan menyebabkan golongan itu tidak dapat memberi sumbangan besar kepada kejayaan dua program berkenaan. Kekurangan pelajar lelaki lanjut pengajian ke universiti menyebabkan negara gagal memaksimumkan kepakaran menjayakan GTP dan ETP.

Mohamed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi “Pembangunan sumber manusia bergantung kepada ilmu dan kemahiran dan kekurangan pelajar lelaki melanjutkan pengajian ke universiti menyebabkan negara gagal memaksimumkan kepakaran untuk menjayakan GTP dan ETP.

“Sebahagian besar pelajar lelaki (yang gagal melanjutkan pengajian ke universiti) tidak dapat menyumbang sepenuhnya kepada pembangunan sumber manusia dan ini tidak baik untuk negara,” katanya. Berita Harian - 13 September 2011.

Rakyat dan negara akan lebih rugi jika ramai orang macam Zainal Kling di kalangan yang masuk universiti ini. Sepatutnya mereka ini menjadi golongan yang menyedarkan masyarakat tentang kebenaran.

Tetapi oleh kerana keuntungan duniawi mereka sanggup menjadi pengampu kerajaan yang memerintah hingga menggadai prinsip keintelektualan mereka.

posted by Lidah Penghunus @ 4:37 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter