Sunday, December 11, 2005

Bagaikan sebuah rumah

Assalamualaikum.

Bayangkan sebuah rumah yang lengkap dengan segala kelengkapan asas, dengan bilik tidurnya, dengan dapurnya, dengan bilik setor dan bilik membacanya. Dengan bilik airnya. Bilik airnya pula begitu lengkap dengan segalanya, begitu sempurna. Kesimpulannya sesiapa sahaja yang memiliki rumah tersebut akan rasa puas hati. Namun begitu bila mahu mandi pemilik rumah tersebut menggunakan bilik air rumah orang lain pula, sedangkan bilik mandi di rumahnya adalah lebih sempurna.

Begitulah juga dengan segelintir umat islam yang menganut satu agama yang cukup lengkap dengan ibadahnya, dengan sistem ekonominya, dengan sistem kekeluargaannya, dengan sistem perundangannya namun begitu dalam hal perundangan mereka masih menggunapakai sistem perundangan yang dibuat oleh manusia yang telah terbukti gagal dalam menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan tingkah laku manusia.

Bila sebut sahaja islam, dalamnya akan terangkum kesemua kaedah dan cara hidup yang amat-amat lengkap, tidak perlu lagi sistem lain. Misalnya tidak perlu lagi kita sebut memperjuangkan islam dan keadilan, sebut memperjuangkan islam sahaja dah cukup kerana di dalamnya sudah tentu terdapat keadilan, dalam erti kata yang lain bila kita memperjuangkan islam, bermakna kita juga memperjuangkan keadilan, hak asasi manusia, kebebasan bersuara, kebebasan media, hak-hak wanita, keadilan ekonomi, penjagaan alam sekitar dan pelbagai lagi aspek yang berdasarkan kepada islam.

posted by Lidah Penghunus @ 2:53 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter