Friday, September 30, 2005

Talqin untuk demokrasi kampus

assalamualaikum.

Dah hampir dua tahun saya tinggalkan dunia kampus namun begitu politik kampus tetap dalam perhatian kerana bermula dari sanalah saya mengenal politik pilihanraya dan gerakan islam namun amatlah sedih bila melihat senario politik kampus sekarang ini tidak seperti semasa saya menjadi warga kampus dahulu yang mana pada masa itu demokrasi begitu subur walaupun sebenarnya pada masa itu sudah bermula bibit-bibit ke arah pencabulan terhadap demokrasi di kampus.

Pada tahun ini nampaknya pencabulan terhadap demokrasi ini sampai ke kemuncaknya apabila pelbagai peraturan dan syarat yang tidak masuk akal serta tindakan tidak demokratik dikenakan terhadap pelajar yang ingin bertanding terutama sekali pelajar yang mereka anggap pro-pembangkang. Antara yang ingin disebutkan di sini ialah syarat agar diadakan ujian pengucapan awam bagi mereka yang ingin bertanding. Bagi saya ianya adalah satu syarat yang tidak relevan dan lebih bertujuan untuk menyulitkan para pelajar yang ingin menjadi calon pilihanraya. Cuba kalau peraturan ini digunapakai dalam pilihanraya umum, sudah tentulah calon-calon dikalangan pembangkang terutamanya Pas lebih menyerlah daripada calon-calon dalam parti pemerintah.

Yang ke dua yang ingin saya sentuh ialah syarat agar calon mesti mendapat 2.8 ke atas. Apakah tidak terbukti lagi pencapaian akademik mereka yang bergelar mahasiswa, yang mana mereka adalah dipilih dikalangan beribu-ribu calon yang memohon untuk masuk ke universiti? Adakah mereka yang sanggup mengambil tanggungjawab untuk menjadi wakil atau pemimpin kepada mahasiswa ini tidak bertanggungjawab terhadap akademik mereka? mengapa mesti diletak syarat seolah-olah mereka itu budak sekolah?

Jadi adalah tepat sekali tindakan mahasiswa yang dianggap pro-pembangkang ini memulaukan pilihanraya kampus kerana biar pun golongan pro-aspirasi berjaya menguasai hampir kesemua kampus namun kemenangan mereka adalah kemenangan yang tidak bermaruah dan tarafnya hampir seperti mereka yang menang dengan undi hantu.

Golongan-golongan yang menyekat demokrasi kampus ini kononnya mahu universiti menjadi medan ilmu yang bersih dan bebas dari anasir-anasir politik luar terutamanya pembangkang namun begitu dalam masa yang sama mereka merelakan kemasukan budaya hedonisme, hiburan lalai yang tanpa batasan, gaya hidup pergaulan bebas tanpa batasan dan pelbagai lagi anasir-anasir luar yang ternyata selama ini menjadi punca kepada kemerosotan kepada nilai hidup golongan yang dianggap sebagai intelektual ini.

Namun begitu diharapkan kepada adik-adik mahasiswa yang telah dicop oleh puak-puak penghancur demokrasi ini sebagai pro-pembangkang ini agar tidak patah semangat kerana mungkin ini hanya kekalahan anda yang pertama kali dalam siri-siri pilihanraya kampus yang di adakan setiap tahun sedangkan kami dalam Pas telah menerima tekanan politik dan kekalahan dalam pilihanraya yang tidak terkira banyaknya. Tidak kira di peringkat kampus atau di peringkat nasional, selagi kita menjadikan islam sebagai dasar maka inilah mehnah yang terpaksa kita terima. Semoga kita terus menggenggam islam seerat-eratnya.

posted by Lidah Penghunus @ 11:19 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter