Wednesday, September 21, 2005

Nak masuk melayu?.?.?

Assalamualaikum.

Tersentak sebentar apabila mendengar permintaan Kongres India Muslim Malaysia atau KIMMA agar golongan India muslim di Malaysia juga dimasukkan dalam komuniti melayu sedangkan soal India atau melayunya seseorang itu adalah dari keturunan dan ianya tidak boleh diubah hingga ke akhir hayat.Dari segi biologinya seseorang yang lahir dalam keturunan berdarah melayu, maka melayulah dia hingga ke akhir hayat dan dia tidak mungkin untuk menjadi kaum India mahupun orang eropah biar pun dia memakai pakaian seperti orang eropah, makan tengah harinya dengan burger ataupun dia bertutur dalam bahasa tamil dalam pertuturan sehariannya. Dalam erti kata yang lain tidak mungkin berubah warna kulit orang melayu itu dari sawo matang ke putih kemerah-merahan walaupun dia selalu bertutur dalam bahasa inggeris dan mengambil keju sebagai makanan tengah hari dan memakai kasut di dalam rumah.

Adalah tidak tepat jika seseorang itu boleh menjadi melayu dengan hanya mengamalkan adat resam dan cara hidup melayu. Sedangkan dewasa ini kita lihat orang melayu sendiri banyak yang mengamalkan cara hidup barat dalam kehidupan namun begitu tidak pula ia dianggap terkeluar dari melayu, mereka tetap dianggap sebagai orang melayu malahan mereka masih boleh mendaftar sebagai ahli Umno yang dasarnya adalah melayu. Jika dikaji dari sudut sejarah rumpun bahasa pula harapan KIMMA untuk jadi melayu adalah amat tipis kerana sudah terbukti melalui teori pohon bahawa kaitan antara rumpun kaum melayu dan kaum India adalah amat jauh sekali manakala melalui teori gelombang pula menunjukkan bahawa orang melayu berasal dari yunan yang menjadi pusat gelombang dan riak-riak gelombang ini di dapati tidak pun sampai atau melalui kawasan di India. Jika hendak mengatakan bahawa mereka sudah cukup melayu kerana memeluk atau memang beragama islam juga adalah tidak tepat kerana berbalik kepada sejarah, indialah dahulu yang menerima atau memeluk islam sebelum melayu. Jadi istilah masuk islam bererti masuk melayu adalah tidak boleh dipakai sama sekali.

Jadi sepatutnya golongan India muslim khususnya dalam KIMMA ini perlu bersyukur kerana mereka sudah pun islam, tidak perlu lagi untuk menjadi melayu. Allah akan memuliakan seseorang itu hanya dengan islam, bukannya melayu. Malahan hanya kehinaan yang akan diperolehi oleh seseorang itu jika dia mencari kemulian dengan cara yang lain dari islam. Jika dilihat realiti semasa tidak ada apa yang perlu dibanggakan dengan melayu kerana majoriti yang terlibat dengan jenayah dan gejala sosial adalah orang melayu iaitu orang melayu yang tidak mengamalkan islam. orang melayu jugalah yang menindas orang melayu iaitu dengan akta-akta yang menyekat hak asasi dan pembolotan harta kekayaan oleh kelompok kroni kapitalis melayu. Jika dilihat definisi bangsa melayu oleh perlembagaan dan UNESCO maka terbukti bahawa ianya terbatas faktor keturunan sedangkan islam terbuka kepada mana-mana bangsa hata bukan manusia yakni keturunan jin sekalipun boleh memeluk islam.

posted by Lidah Penghunus @ 1:25 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter