Saturday, July 09, 2005

Harga yang perlu dibayar untuk segumpal kezaliman

Assalamualaikum.

Belum pun sempat meraikan kejayaan kerana terpilihnya negara Britain menjadi tuan rumah sukan olimpik tiba-tiba kota london digegarkan dengan beberapa letupan dibeberapa tempat terutamanya sistem pengangkutan ibukota tersebut. Kejadian yang setakat ini mengorbankan 54 nyawa sedikit sebanyak telah menjejaskan reputasi negara tersebut sebagai bakal tuan rumah bagi sukan yang paling berprestij di dunia itu. Setidak-tidaknya sistem keselamatan negara kuasa besar dunia itu akan dipersoalkan terutamanya oleh negara-negara peserta sukan olimpik kelak.

Bagi saya inilah harga yang perlu dibayar oleh London atas sebab kezaliman negara tersebut terhadap umat islam khususnya umat islam Iraq. Namun tidaklah bermaksud bahawa ini adalah angkara gerakan jihad islam. Belum ada bukti kukuh lagi untuk mengaitkan pejuang islam dalam insiden tersebut. Namun seperti yang telah diduga kerajaan Britain di bawah Blair terus menuding jari terus kepada kumpulan pejuang jihad islam khususnya rangkaian Al qaida. Persoalannya adakah hanya umat islam sahaja yang memusuhi mereka? Adakah mereka lupa bahawa dalam isu mazhab agama kristian mereka bermusuh dengan Republik Ireland, sebuah permusuhan yang tiada penghujungnya hingga ke hari ini. Berkemugkinan juga dengan terpilihnya London sebagai tuan rumah sukan olimpik telah melahirkan rasa cemburu di kalangan negara-negara calon dan akhirnya mewujudkan permusuhan dan dendam. saya percaya bukan sedikit wang yang perlu dikeluarkan untuk melobi agar dipilih menjadi tuan rumah. Jika dalam pemilihan UMNO pun boleh sampai jutaan ringgit, apalagi melobi untuk menjadi tuan rumah kepada sukan yang bertaraf dunia.

Jika kita lihat balik sejarah negara britain juga pernah menjadi penindas kepada orang kulit hitam yang majoritinya tinggal di benua Afrika. Kita telah saksikan bagaimana orang kulit putih dari britain menghalau kaum peribumi kulit hitam afrika ke kawasan-kawasan yang gersang dan mereka pula menduduki kawasan yang kaya dengan mineral khususnya batu permata di sebelah selatan benua afrika. Dasar apartheid yang diamalkan mereka telah banyak menindas kaum-kaum peribumi Afrika dan kesannya kita lihat hingga ke hari ini. Jadi adalah tidak munasabah britain terus menuding jari terus ke bahu umat islam sedangkan dalam masa yang sama dasar negara itu yang angkuh sebenarnya telah menimbulkan permusuhan dan dendam dari pelbagai pihak.

Saya melihat reaksi dan ulasan dari orang islam sendiri juga mencerminkan pemikiran mereka bahawa insiden tersebut adalah angkara umat islam khususnya gerakan jihad. Ianya nyata sekali apabila dalam memberikan komen mereka terus membuat kenyataan bahawa islam menghalang keganasan terhadap orang awam dan ianya bukan ajaran islam. Seolah-olah minda mereka juga telah disetkan bahawa setiap letupan yang berlaku adalah angkara rangkaian al qaida. Saya tertarik dengan reaksi dari pemimpin Pas sendiri bahawa mereka menolak keganasan terhadap orang awam dan dalam masa yang sama meminta agar tuduhan tidak terus ditujukan kepada umat islam. Memang kita Pas menolak keganasan dan dalam masa yang sama juga Pas menolak tuduhan-tuduhan liar terhadap gerakan islam. Saya juga tertarik dengan kenyataan dari jurucakap Taliban yang juga menafikan pembabitan mereka dalam insiden tersebut. Apa yang menariknya dalam kenyataan oleh jurucakap taliban itu, mereka tidak berasa gembira dengan insiden tersebut walaupun ianya terkena kepada kerajaan yang mereka musuhi dan tidak pula sedih dengan kejadian tersebut dan menurutnya taliban hanya akan berasa gembira apabila insiden tersebut mengenai tentera negara tersebut.

Secara peribadinya saya juga tidak berasa gembira apabila mendengar berita serangan berani mati di Iraq yang membunuh tentera-tentera dan polis kerajaan iraq apalagi orang awam namun saya akan bertakbir apabila serangan berani mati tersebut membunuh tentera penceroboh.

posted by Lidah Penghunus @ 2:53 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter