Thursday, May 19, 2005

Antara tudung dan apron

Assalamualaikum.

Pada tanggal hari guru yang lalu saya tertarik satu laporan akhbar di india yang mana guru-guru sekolah di sana akan diwajibkan memakai apron ketika waktu mengajar tidak kira guru lelaki atau wanita. Rasionalnya perlaksanaan ini adalah supaya apron yang dikenakan itu dapat menutup bahagian depan tubuh yang biasanya menarik perhatian mata yang memandang terutamanya bagi guru wanita. Ini kerana menurut laporan akhbar itu tadi, seringkali pelajar di india hilang tumpuan terhadap apa yang diajar oleh guru kerana lebih tertumpu kepada bentuk tubuh badan guru yang mengajar.

Nampaknya inilah antara bukti mengapa Allah memerintahkan dalam al quran kepada golongan muslimah supaya melabuhkan hijab mereka hingga ke bawah dada mereka. Antara tujuannya adalah untuk menahan dari pandangan-pandangan liar. Logiknya kita sudah nampak, bahawa wanita yang tidak menutup aurat bukan sahaja akan membawa kepada jenayah seksual, malahan boleh beri kesan kepada proses pembelajaran di sekolah.

Cumanya kerajaan india mungkin memandang masalah ini sebagai masalah prestasi pendidikan semata-mata sedangkan islam mewajibkan wanita muslim bertudung bukan sahaja semata-mata bertujuan untuk menghindari dari perkara yang merosakkan malahan lebih daripada itu ianya adalah sebagai lambang ketaqwaan seseorang muslimah itu yang mematuhi perintah Allah melalui al quran.

posted by Lidah Penghunus @ 11:41 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter