Sunday, September 04, 2005

Kemarahan NTV7 terhadap cara anak-anak muda sambut merdeka

Assalamualaikum.

Semalam dalam rancangan edisi siasat disiarkan suasana sambutan malam menjelang 31 ogos di kalangan muda-mudi di sekitar ibu kota yang bermacam-macam ragam dan gaya. Kemarahan jelas terpancar daripada apa yang diluahkan oleh pengacara rancangan tersebut yang meluahkan rasa kesalnya dengan pe'el anak-anak muda yang sekarang ini yang kononnya bersemangat menyambut merdeka tetapi tingkahlaku mereka seakan-akan terjajah.

Di sini pihak NTV7 selaku media lupa bahawa selama ini mereka juga berperanan dalam menyuburkan budaya-budaya barat yang negatif yang menjadi ikutan oleh anak-anak muda di negara ini. Ini jelas dalam rancangan terbitan mereka yang terlalu menonjolkan hiburan yang melampau yang kebaratan dengan penonjolan gaya atau fesyen dari barat yang tidak sesuai dengan islam dan budaya timur. Dan apa yang mereka siarkan itu telah berkembang subur dan hasilnya telah mereka lihat pada sambutan-sambutan seumpama hari kemerdekaan itu.

Jadi NTV7 malahan stesyen TV yang lain harus melihat apakah peranan mereka sendiri dalam membudayakan anak-anak muda di negara ini. Stesyen Tv swasta ini harus melihat kembali berapa peratuskah rancangan TV mereka yang mendidik jiwa anak-anak muda? Apa yang saya tahu, tidak ada satu pun rancangan berbentuk agama dalam NTV7. Bagaimanakah mereka boleh bercakap tentang keruntuhan akhlak sedangkan tiadapun unsur-unsur pendidikan agama dalam rancangan terbitan mereka.

Satu lagi yang sering saya perhatikan bila menyentuh sahaja tentang keruntuhan akhlak, seringkali ibu bapalah yang akan dipersalahkan oleh stesyen Tv ni yang menyalahkan ibu bapa tidak mengambil perhatian terhadap anak-anak mereka. Sedangkan mereka lupa bahawa kerajaan juga terlibat dalam keruntuhan akhlak remaja di negara ini. Jika di rumah ibu bapa berperanan mendidik dan mengawal tingkah laku anak-anak muda ini, tetapi bila di luar rumah kerajaanlah yang berperanan sebenarnya dalam mengawal tingkah laku anak-anak muda ini dan caranya dengan menutup tempat-tempat yang boleh membawa kerosakan kepada anak-anak muda. Tetapi kerajaan kita gagal dalam usaha ini malahan kerajaan kita melalui media terus memberi ruang yang luas kepada anak-anak muda ini pada sambutan hari merdeka.

Akibatnya sambutan ulangtahun merdeka inilah juga menjadi senjata kepada musuh-musuh kita khususnya musuh-musuh islam untuk menghancurkan kemerdekaan yang sedang dikecapi oleh kita

posted by Lidah Penghunus @ 5:07 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter