Monday, September 19, 2005

Kegembiraan Zainuddin Maidin terhadap keterbukaan Pas.

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini melaporkan tentang kenyataan daripada Zainuddin Maidin atau Zam yang memuji sikap Pas yang semakin terbuka apabila mursyidul am Pas sendiri menjemput Mawi untuk membuat persembahan di Kelantan. Dalam kenyataan beliau menyebut bahawa Pas yang dahulunya menentang bentuk-bentuk hiburan yang dianggap maksiat kini semakin terbuka apabila boleh menerima konsep hiburan yang telah lama di bawa oleh Barisan Nasional.

Di sini saya menyambut baiklah pujian yang diberi oleh Zam tu. Bukan senang orang BN nak puji Pas ni, namun bukanlah Pas mahukan pujian. Mereka tak kacau kita dan hormati pendirian kita, itu sudah cukup. cuma seperti juga mengampu, memuji juga perlu bijak. Pujian Zam itu menggambarkan seolah-olah Pas sudah boleh terima bentuk konsert yang terdapat unsur melalaikan, pergaulan bebas yang selalu dianjurkan oleh barisan nasional.

Sedangkan seperti yang sudah kita sedia maklum bahawa Menteri besar Kelantan menjemput Mawi bukan untuk mengadakan konsert seperti dalam Akademi Fantasia, Sure Heboh dan sebagainya. Pas tetap tidak bersetuju dengan Akademi Fantasia yang pernah disertai oleh Mawi dan oleh itu sebab itu Tok Guru cuba untuk menarik Mawi menyertai hiburan alternatif yang mengikut batas-batas syariat.

Pendirian Pas tentang hiburan dari dahulu lagi tetap tidak akan berubah iaitu hiburan itu mestilah sesuai dengan akhlak islam. Cuma memang tidak dapat dinafikan bahawa selama ini kita meminggirkan golongan artis, kita terlepas pandang bahawa masih ada ruang sebenarnya yang tidak bertentangan dengan syariat untuk Pas bersama golongan artis ini. Misalnya yang terbaru perlawanan bola sepak persahabatan antara Pemuda Pas dengan pasukan artis adalah salah satu ruang yang terbaik untuk Pas mendekati golongan artis ini.

Insya-Allah dengan keterbukaan yang diamalkan oleh Pas ini (bukan seperti yang digambarkan oleh Zam) maka kalau pun tidak mendapat undi atau sokongan, sekurang-kurangnya Pas dapat akan memecahkan perasaan fobia terhadap gerakan islam oleh golongan yang disebut oleh Partai Keadilan Sejahtera sebagai 'Ahlun nar' atau ahli neraka ini.

posted by Lidah Penghunus @ 10:24 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter