Friday, December 09, 2005

Pengkalan Pasir yang gerhana.

Assalamualaikum.

Setelah bertungkus-lumus pekerja-pekerja Pas bagi memenangkan Calon Pas, Setelah sekian banyak duit, sogokkan, dan janji manis BN taburkan kepada pengundi dan setelah Pas berhadapan dengan gerombolan jentera pilihanraya BN termasuk sekutu-sekutu mereka seperti media, jentera kerajaan, polis, SPR dan pengundi hantu akhirnya kerusi Pengkalan Pasir jatuh juga ke tangan BN dengan hanya majoriti 134 undi. Tidak perlulah diulas lagi tentang sebab kekalahan Pas ini kerana kita sudah maklum tentang penggunaan pengundi hantu, pengundi pos dan rasuah pilihanraya yang akan digunakan oleh BN setiap kali pilihanraya. Yang pastinya kemenangan BN ini adalah kemenangan yang tidak bermaruah dan calon yang menang tidak layak digelar yang berhormat.

Seperti yang pernah disebut dahulu, dengan keputusan pilihanraya kecil yang tidak memihak kepada Pas ini, Pas tetap mendapat mandat sebagai kerajaan negeri dan BN tetap kekal sebagai pembangkang, maka tiada sebab untuk Pas membubarkan kerajaan negeri dalam masa yang terdekat. Jika dilihat kepada majoriti kemenangan BN yang kurang dari dua peratus dan kelebihan itu pun hanya kerana undi pos, maka ianya tidak boleh menjadi ukuran bahawa rakyat Kelantan sudah menolak Pas.

Dengan keputusan yang agak mengecewakan bagi kita yang cintakan islam ini di harapkan tidak mematahkan semangat kita untuk terus bekerja untuk islam dengan lebih tersusun lagi. Seperti yang telah dibincangkan dalam usrah, kekalahan ini juga harus dijadikan ruang untuk kita bermuhasabah kembali tentang gerak kerja kita dalam jemaah islam, adakah ianya memenuhi prasyarat kemenangan yang telah ditetapkan oleh Allah. Dan untuk diri saya sendiri, semoga terus istiqamah untuk menulis.

posted by Lidah Penghunus @ 5:55 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter