Sunday, December 04, 2005

Pengundi hantu suatu khayalan?

Assalamualaikum.

Nampaknya pada saat-saat hampir dengan hari pembuangan undi di Pengkalan Pasir, media-media alatan BN begitu hebat sekali melancarkan serangan media terhadap Pas. Kebetulan pagi minggu ni saya beli akhbar sebab Komuniti siber yang saya sertai iaitu portal ukhwah.com mendapat liputan dalam ruangan remaja pada akhbar tersebut, namun apa yang saya perhatikan seolah-olah akhbar tersebut sudah menjadi lidah rasmi umno (Jika lidah rasmi Pas adalah Harakah, mungkin Serakah adalah nama yang paling sesuai untuk lidah rasmi Umno)

Cuma ada beberapa perkara yang menarik perhatian saya yang ingin saya ulas di sini. Yang pertama tentang Naib Presiden Umno Dato' Seri Najib yang mengatakan dakwaan Pas bahawa terdapat pengundi hantu di pengkalan pasir hanyalah imaginasi atau khayalan parti tersebut. Dalam kenyataan tersebut Najib mengatakan bahawa isu wujudnya pengundi hantu adalah alasan Pas bila parti tersebut kalah dalam sesuatu pilihanraya. Nampaknya Najib lupa bahawa mereka juga pernah berimiginasi apabila menuduh Pas menggunakan pengundi hantu apabila mereka kalah dalam pilihanraya kecil arau pada tahun 1998 hingga perkara ini dibawa ke mahkamah dan akhirnya terbukti bahawa ianya adalah imaginasi atau khayalan mereka semata-mata apabila Pas dibuktikan tidak menggunakan pengundi hantu oleh mahkamah.

Namun begitu dalam akhbar yang sama juga Najib pula berimaginasi apabila meminta pengundi di pengkalan pasir berhati-hati kerana ada pihak-pihak tertentu yang akan mengambil kad pengenalan mereka untuk mengurangkan undi terhadap BN. Sedangkan apalah kuasa Pas untuk merampas kad pengenalan rakyat, berapa sangatlah duit Pas hingga mampu membayar kepada mereka yang menyerahkan kad pengenalan? sedangkan mereka tiada jentera kerajaan yang kuat, mereka tidak menguasai jabatan pendaftaran hingga membolehkan mereka melakukan hal tersebut. Ini berbeza dengan Umno dan BN, mereka menguasai Jabatan Pendaftaran malahan SPR yang membolehkan mereka memindahkan nama-nama pengundi yang berdaftar bila-bila masa sahaja. Mereka juga menguasai jabatan polis yang membolehkan mereka melakukan apa sahaja terhadap penduduk kampung termasuk merampas kad pengenalan mereka. Dana yang mereka ada bukan setakat mampu 'membeli' kad pengenalan pengundi, malahan mereka mampu untuk 'membeli' pengundi.

Di sini juga saya ingin mengulas sedikit tentang kenyataan Dato' Mashitah dalam kempennya di Pengkalan Pasir yang mengatakan bahawa kerajaan Pas Kelantan sudah berubah, tidak seperti dahulu lagi, Tok guru Nik Abdul Aziz juga sudah berubah apabila sudah mula menjemput artis untuk membuat persembahan di Kelantan. Isu artis atau yang lebih tepatnya Isu Mawi ini tidak perlulah diperjelaskan lagi kerana ianya sudah banyak kali diperjelaskan sebelum ini. Cuma saya bersetuju bahawa Pas Kelantan sudah berubah, namun ianya adalah perubahan yang positif yang membawa kebaikan iaitu keterbukaan kerajaan Pas Kelantan di bawah pimpinan tok guru Nik Abdul Aziz terhadap hal-hal hiburan yang tidak melanggar syarak.

Yang betul-betul berubahnya sekarang ini sebenarnya adalah Dr Mashitah sendiri. Dahulunya beliau adalah seorang ahli akademik yang agak dihormati di UIA, malahan beliau pernah ditemuramah dalam majalah al-Wasilah (arwah) yang mana dalam temuramah tersebut beliau begitu prihatin terhadap gejala keruntuhan akhlak yang berlaku terutamanya pengaruh daripada artis tempatan. Namun kini beliau sendiri berada dalam kerajaan yang memberi lesen kepada keruntuhan akhlak masyarakat, lebih malang sekali apabila beliau sendiri yang membenarkan wanita yang kesempitan hidup untuk melacurkan diri. Jadi sebenarnya Dr Mashitah tidak layak untuk bercakap tentang hiburan yang melanggar syarak di Kelantan sedangkan dalam kerajaan yang disertainya sendiri, hiburan yang melalaikan yang melanggar batas syarak begitu diberi lesen yang besar.

posted by Lidah Penghunus @ 2:35 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter