Thursday, November 03, 2005

Salam idulfitri, salam kemenangan umat islam sarwajagat

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, kita telah pun berjaya melalui bulan ujian dan tarbiah bagi kita umat islam. Apa yang kita harapkan sekarang ini hendaknyalah agar ibadat puasa dan ibadat-ibadat kita yang lain di bulan ramadhan diterima Allah.

Mengambil iktibar dari peristiwa perperangan Badar, kemenangan yang dikecapi oleh tentera islam malahan semua siri kejayaan yang telah dicapai oleh umat islam adalah dengan pertolongan Allah. Hatta kemenangan kita yang hanya melawan hawa nafsu iaitu sekadar nafsu makan dan minum itu juga adalah pertolongan daripada Allah. Maka adalah tidak patut idulfitri yang dianggap sebagai hari merayakan kemenangan ini dirayakan dengan sesuatu yang derhaka kepada Allah jauh sekali untuk berkongsi perayaan ini dengan perayaan non-muslim.

Mengambil dari semangat idulfitri iaitu fitrah yang bermaksud kita kembali ke keadaan fitrah kejadian yang suci dari dosa. Ianya juga boleh diambil maksud bahawa kita menganggap bahawa diri kita umpama bayi yang baru lahir yang masih tidak tahu apa-apa dan oleh kerana itu akan mendorongkan kita untuk banyak menimba ilmu melalui pembacaan dan majlis-majlis ilmu.

Akhirul kalam, semoga kita akan sentiasa merindui ramadhan yang telah berlalu, biarpun kita berada dalam kemeriahan syawal. Insya-Allah

posted by Lidah Penghunus @ 12:59 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter