Saturday, February 23, 2008

Pas tidak pernah isytihar untuk tidak laksanakan negara Islam.

Assalamualaikum.

'Pas terpesong perjuangan asal'
JITRA: Pas sudah terpesong daripada perjuangan asalnya untuk membentuk negara Islam kerana tidak lagi dinyatakan secara jelas dalam manifesto parti itu untuk pilihan raya kali ini, kata Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.
Beliau berkata, ini kali pertama Pas tidak mengetengahkan prinsip perjuangan negara Islam walaupun parti itu mendakwa ia bersandarkan kepada konsep negara Islam.
Katanya, Pas yang bekerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP, terpaksa mengorbankan prinsip perjuangan negara Islam sehingga mengecewakan ahlinya.
"Ini kali pertama Pas tidak memperjuangkan negara Islam dan kali ini saya tertanya-tanya... dan mereka bawa pula konsep negara kebajikan sedangkan negara kebajikan adalah konsep dibawa Barisan Nasional (BN)," Berita Harian - 23 Febuari 2008.


Tetapi Pas tidak pula mengatakan akan membuang perjuangan untuk membentuk negara Islam dalam manifestonya. Seperti yang saya kata dahulu bahawa perjuangan membentuk sebuah negara Islam telah tersemat dalam perlembagaan parti itu dan lebih jauh tersemat dalam hati-hati ahlinya. Dan setelah beberapa lama melaungkan matlamat perjuangan negara Islam maka ianya sudah tentulah juga sedia tersemat dalam hati rakyat negara ini.

Maka tidak perlu lagilah Pas menyebut tentang negara Islam dalam manifesto kali ini kerana negara berkebajikan itu sendiri adalah antara konsep yang terkandung dalam perlaksanaan negara Islam selain daripada penguatkuasaan undang-undang yang diturunkan oleh Allah.

posted by Lidah Penghunus @ 6:10 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter