Wednesday, February 20, 2008

NC UiTM akan jadi calon BN?

Assalamualaikum.

Naib Canselor UiTM sedia jadi calon BN di Melaka.
SHAH ALAM: Prof Datuk Seri Dr Ibrahim Abu Shah bersedia melepaskan jawatan sebagai Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM) jika disenaraikan sebagai calon untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-12, 8 Mac ini.
Namun, beliau menjelaskan setakat ini tidak menerima sebarang pengesahan rasmi mengenai penyenaraian namanya sebagai calon Barisan Nasional (BN), walaupun khabar angin mengenainya heboh diperkatakan ketika ini.
“Saya tahu mengenai khabar angin mengatakan saya tersenarai sebagai calon BN, tetapi tidak terkejut mendengarnya kerana seperti sudah menjadi lumrah setiap kali pilihan raya, nama saya pasti dikaitkan sebagai calon, namun akhirnya ia kekal sekadar khabar angin, gempak saja sebenarnya.
“Bagaimanapun, andainya benar-benar tercalon, saya akan akur demi perjuangan bangsa dan negara. Mana-mana saja jika kerajaan perlukan, saya akan ikut.

“Jika benar-benar tenaga saya diperlukan di arena politik saya akan melepaskan jawatan akademik ketika ini dan menyertai dunia politik, jika tidak, saya akan kekal sebagai Naib Canselor,” katanya ketika ditemui di UiTM, semalam. Berita Harian - 20 Febuari 2008.

Bagi saya andaikata Prof Datuk Seri Dr Ibrahim Abu Shah ini tidak tersenarai untuk menjadi calon Barisan Nasional pun beliau harus meletakkan jawatannya sebagai Naib Canselor UiTM dan menceburi bidang politik. Ini baru khabar angin namun Naib Canselor ini sudah menyatakan kesediaannya untuk meletakkan jawatan. Ini jelas menunjukkan kecenderungan beliau sebagai ahli akademik kepada parti politik pemerintah yang sedia bila-bila masa untuk menjadi calon kepada parti berkenaan untuk menentang parti pembangkang.

Selama ini pun Naib Canselor ini sudah menampakkan kecenderungan politiknya kepada parti pemerintah apabila UiTM di bawah pentadbirannya paling kuat menekan aktivisme mahasiswa dan menjadi tempat untuk kempen parti pemerintah. Mahasiswa khususnya mahasiswa UiTM tidak memerlukan haiwan politik di kalangan ahli akademik seperti Dr Ibrahim Shah ini yang sanggup merendahkan kecendikiaannya untuk diperalatkan oleh parti pemerintah.

Satu lagi beliau perlu perbetulkan kenyataannya yang mengatakan bahawa beliau bertanding pilihanraya adalah menurut arahan kerajaan. Sekarang ini parlimen sudah bubar dan yang ada hanya kerajaan sementara maka penyertaan beliau dalam pilihanraya adalah atas arahan parti politik, bukan kerajaan. Tidak ada istilah perintah am dalam mengarahkan penjawat awam meletakkan jawatan untuk bertanding pilihanraya.

posted by Lidah Penghunus @ 6:35 PM   2 comments

2 Comments:

At 5:54 AM, Anonymous Anonymous said...

rasanya dia antara orang yang bagi idea mengusung tilam dulu... sebab tu buleh jadik VC

 
At 6:26 AM, Anonymous Anonymous said...

jangan jadi mcm bekas rektor kuktm sekarang ni UTEm... hanya sepenggal je jd YB parlimen ... PRu12 ni dah kena penggal....

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter