Thursday, February 14, 2008

Pas masih dengan dengan dasar Islamnya.

Assalamualaikum.

Apabila timbul konsep negara berkebajikan yang dilaungkan oleh Pas untuk pilihanraya umum ke-12 ini, mungkin orang akan menganggap bahawa Pas sudah tidak lagi memperjuangkan negara Islam yang melaksanakan undang-undang Islam khususnya hukum hudud. Meraka mungkin melihat perjuangan Pas sekarang ini telah beralih kepada negara kebajikan.

Namun begitu apa yang perlu kita tahu, Pas sebuah gerakan Islam tidak pernah keluar daripada landasan perjuangannya untuk menegakkan sebuah pemrintahan yang berlandaskan Islam. Ini jelas dalam Fasal 5 perlembagaan Pas yang menyebut Tujuan Pas ialah memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

Pas sudah lama menyebut tentang negara Islam ini maka tidak perlulah ianya diulang lagi kerana apabila sebut sahaja Pas orang akan mengaitkannya dengan perjuangan menegakkan negara Islam. Yang penting sekarang ialah bagaimana hendak memberitahu rakyat tentang kebaikan-kebaikan daripada perlaksanaan negara Islam ini kepada mereka.

Sentuh berkenaan negara berkebajikan ini, sebenarnya negara berkebajikan dan negara kebajikan adalah sesuatu yang berbeza. Negara kebajikan adalah suatu konsep yang menjadi dasar kepada sesebuah pemerintahan, iaitu sebuah negara yang melaksanakan kebajikan sepenuhnya kepada rakyat, dalam erti kata yang lain semuanya percuma. Namun negara jenis ini tidak mungkin wujud di dunia ini kerana sistem ekonomi itu sendiri mengharuskan wujudnya transaksi kewangan antara kerajaan, rakyat dan golongan peniaga.

Sedangkan negara berkebajikan ialah suatu pemerintahan atau negara yang menitikberatkan elemen-elemen kebajikan dalam setiap urusan pentadbiran negara itu terutama sekali yang melibatkan rakyat. Dalam erti kata yang lain setiap urusan yang melibatkan transaksi atau pembayaran sedaya-upayanya tidak akan memberi bebanan yang besar kepada rakyat. Sebenarnya negara berkebajikan ini adalah salahsatu ciri dalam sebuah negara Islam yang diperjuangkan oleh Pas.

posted by Lidah Penghunus @ 6:29 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter