Monday, February 11, 2008

Selepas ini PDRM mesti gempur konsert rock.

Assalamualaikum.

10 mati terpijak di konsert rock.
JAKARTA: Sekurang-kurangnya 10 maut akibat dipijak dan terhimpit manakala beberapa yang lain cedera selepas ribuan penonton berasak-asak ketika menonton satu konsert rock yang diadakan di Bandung, Jawa Barat, lewat malam kelmarin.

Pegawai polis tempatan, Brigadier Nano Kartono berkata, beribu-ribu peminat bersesak di sebuah dewan bagi melihat persembahan sebuah kumpulan rock punk yang kurang dikenali di Bandung ketika kejadian berlaku.
Katanya, kebanyakan mangsa yang mati adalah remaja dan nahas itu berpunca daripada tindakan penonton yang berasak-asak serta tidak mempedulikan langkah keselamatan ketika persembahan berlangsung.
Agensi berita Antara pula melaporkan Ketua Polis Bandung, Bambang Suparsono sebagai berkata, 15 penganjur konsert berkenaan sudah disoal siasat berhubung kejadian berkenaan. "Kami menerima maklumat sebelum kejadian penonton berasak-asak dan pijak memijak itu berlaku, penganjur konsert terbabit mengedarkan minuman percuma malah ada yang menyebut ia membabitkan minuman keras," katanya.

Sementara itu, seorang daripada mangsa yang cedera dan hanya dikenali sebagai Taufan, berkata, ada di antara peminat yang menyaksikan konsert itu mabuk serta mengamuk ketika penonton berasak keluar selepas persembahan tamat. Berita Harian - 11 Febuari 2008.

Selama ini pihak polis negara ini selalu menggunakan alasan dikhuatiri boleh mengundang pergaduhan apabila tidak membenarkan parti pembangkang menganjurkan demonstrasi dan ceramah umum. Sedangkan tidak pernah pun berlaku pergaduhan dan kekecohan dalam siri-siri ceramah yang dianjurkan oleh pembangkang. Kalau ada pun ianya ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu.


Rakaman audio ihsan daripada WTV8.

Melihatkan laporan akhbar di atas ini selepas ini kita minta agar pihak PDRM tidak membenarkan sebarang penganjuran konsert rock kerana ianya mampu untuk mengundang kecelakaan seperti di atas ini.

posted by Lidah Penghunus @ 6:34 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter