Tuesday, February 19, 2008

Umno salah guna hak orang awam.

Assalamualaikum.

Jika tuan-tuan tonton berita tv dua hari yang lepas setiausaha agung Umno Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad menasihatkan ahli-ahli Umno agar tidak mengunakan kepentingan kerajaan dan orang awam dalam berkempen pilihanraya. Salah satu yang disebut oleh setiausaha agung Umno ini adalah berkenaan dengan dewan orang ramai. Namun begitu yang menghairankan berita ini tidak pula disiarkan dalam versi akhbar keesokan harinya.

KANGAR, 17 Feb (Bernama) -- Semua parti komponen Barisan Nasional (BN) dinasihati tidak menggunakan kemudahan kerajaan termasuk bangunan awam dan khemah sepanjang kempen pilihan raya umum ini.
Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad berkata, jika terpaksa menggunakannya, parti terbabit perlu mengemukakan permohonan untuk menyewanya dan jika dibenarkan untuk sewaan, ia boleh digunakan. Menurutnya, BN perlu berhati-hati bagi mengelakkan pelbagai masalah yang akan berbangkit akibat penggunaan harta kerajaan.
Sebagai contoh, beliau berkata status harta kerajaan tetap kekal pada khemah milik kerajaan yang digunakan oleh parti meskipun lambang kerajaan telah dibuang.
Bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis taklimat pilihan raya parlimen Kangar di Seriab dekat sini hari ini, beliau berkata, setakat ini belum ada laporan mengenai penggunaan kemudahan atau harta kerajaan oleh parti komponen BN.
Dipetik daripada laman web http://www.bernama.com.my - 17 Febuari 2008.

Apapun kita sudah maklum bahawa memang sudah menjadi perangai Umno untuk menggunakan apa sahaja kemudahan yang ada di genggaman mereka demi kepentingan politik mereka. Maka amat mustahil untuk ahli-ahli Umno ini menurut arahan setiausaha agung mereka itu agar tidak menyalahgunakan harta untuk berkempen. Salah satu contoh yang dapat saya berikan ialah berkenaan penyalahgunaan dewan orang ramai oleh Umno di bawah ini;



Dipetik daripada laman web http://dppkkj.blogspot.com - 21 Mei 2007.

Ini adalah salahsatu contoh penyalahgunaan harta kerajaan yang dilakukan oleh Umno dan sebenarnya banyak lagi penyalahgunaan harta kerajaan yang dilakukan oleh Umno termasuk oleh pemimpin tertinggi mereka sendiri.

posted by Lidah Penghunus @ 5:54 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter