Tuesday, February 17, 2009

Ianya tetap isu moral dan akhlak.

Assalamualaikum.

Mengulas sedikit tentang isu penyebaran gambar yang mengaibkan yang melibatkan Adun Bukit Lanjan daripada PKR iaitu YB Elizabeth Wong. Di sini mungkin kita boleh menerima bahawa beliau adalah mangsa penganiayaan apabila beliau mengatakan bahawa gambar separuh bogelnya mungkin telah diambil secara tanpa izin oleh bekas teman lelakinya semasa beliau sedang tidur.

Namun begitu jika benar bekas teman lelaki beliau yang mengambil gambar beliau semasa sedang tidur maka sudah tentulah ianya berlaku ketika mereka sedang tidur bersama. Maka ianya sudah menjadi isu moral untuk seorang yang bergelar wakil rakyat.

Jika kita lihat isu DVD lucah bekas Menteri Kesihatan, Datuk Dr Chua Soi Lek, beliau juga boleh dikatakan mangsa penganiayaan kerana aksi seks beliau di sebuah bilik hotel telah dirakam secara curi-curi dan telah disebarkan pihak yang dipercayai musuh politik beliau. Namun begitu oleh kerana ianya adalah masalah moral oleh seorang menteri maka Dr Chua telah meletakkan jawatannya dalam Kabinet.

Begitu juga dengan seorang Ahli Majlis Daerah Perak Tengah daripada PKR yang mendakwa beliau telah diperangkap dengan tawaran seks oleh seorang perempuan. Oleh kerana ini adalah masalah moral, maka Kerajaan Negeri Perak ketika itu telah memecat beliau sebagai ahli majlis.

Begitulah juga dengan YB Elizabeth Wong, maka kita menyambut baiklah kenyataan beliau hari ini yang menawarkan diri untuk melepaskan jawatan sebagai exco dan Adun di Selangor;

Foto bogel: Elizabeth tawar letak jawatan.
Exco Kelangor Negeri Selangor, Elizabeth Wong akan menawar diri untuk meletakkan jawatan exco dan ahli dewan undangan negeri (Adun) ekoran penyebaran foto bogelnya kepada umum.
Beliau ijangka membuat pengumuman tersebut dalam sidang akhbar pada jam 11 pagi ini di ibupejabat PKR di Tropicana.

Kelmarin, Elizabeth membuat aduan polis berhubung penyebaran foto-foto bogelnya kepada umum itu. Selain foto, difahamkan satu klip video juga turut disebarkan.
Beliau juga merupakan Adun PKR di Bukit Lanjan dan exco pelancongan, hal ehwal pengguna dan alam sekitar sejak 11 bulan lalu.

Difahamkan foto-foto itu dirakam tanpa kebenarannya - kemungkinan oleh seorang bekas teman lelakinya - sewaktu beliau sedang tidur. http://www.malaysiakini.com - 17 Januari 2009.

Berkaitan kontroversi ini juga saya tertarik untuk mengulas reaksi pantas daripada BN Selangor yang diketuai oleh Dato' Seri Khir Toyo;

BN S'gor desak Elizabeth letak jawatan.
Jimadie Shah Othman Feb 16, 09 12:54pm
Ketua pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo mendesak ahli exco kerajaan negeri Selangor, Elizabeth Wong supaya meletak jawatan exco dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan, ekoran penyebaran foto-foto bogelnya kepada umum.

"Ini adalah masalah moral. Dulu Datuk Seri Dr Chua Soi Lek pun letak jawatan," katanya kepada Malaysiakini.
Katanya, apabila perkara yang sama berlaku kepada Dr Chua, pemimpin Pakatan Rakyat mendesaknya supaya meletak jawatan.
"Sekarang mengapa tidak (Elizabeth letak jawatan). Jangan dwi-standard. (Bila) berlaku pada orang tak boleh... (tapi) pada kita tak apa," katanya lagi.
Dr Mohd Khir mendesak supaya Elizabeth meletak jawatan "secepat yang boleh". http://www.malaysiakini.com - 16 Januari 2009.

Nampaknya Khir Toyo hendak bercakap soal moral sedangkan beliau lupa bahawa ketika era pemerintahan BN di Selangor telah tersebar gambar kontroversi Timbalan Ketua Wanita Umno Selangor, anak kepada Speaker Dun Selangor, Senator Datin Paduka Norhayati Onn bersama dengan Ahli Parlimen Gombak ketika itu, Datuk Dr Rahman Ismail. Namun begitu tiada pula soal moral dibangkitkan oleh beliau sebagai Menteri Besar dan juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri ketika itu. Malahan sekarang ini Datin Paduka Norhayati Onn ini telah dilantik semula sebagai Senator pada Oktober 2008 yang lalu.

posted by Lidah Penghunus @ 12:14 PM   1 comments

1 Comments:

At 3:02 AM, Anonymous Anonymous said...

Sultan Perak Murtad?

http://www.ibnuhasyim.com/2009/02/sultan-perak-murtad.html

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter