Wednesday, May 25, 2011

Dari Arkib Hunusan Lidah - Kembali kepada demonstrasi yang sebenar.

Assalamualaikum.

Kalau demo dalam stadium, baik tengok bola.
KUALA LUMPUR, 24 Mei: Pemuda PAS Pusat menolak cadangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein agar demonstrasi diadakan di dalam stadium atas alasan keselamatan awam.

Ketuanya, Nasrudin Hassan (gambar) berkata, tiada sebab KDN menghalang demonstrasi di tempat terbuka kerana penganjuran himpunan sebelum ini terbukti aman jka tiada gangguan polis.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Hishammudin bahawa Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan membawa usul demonstrasi tanpa permit di stadium ke Kabinet, bagi mengelakkan penganjurannya oleh pihak-pihak tertentu mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam.

"Pemuda memang tak bersetuju untuk (demonstrasi) buat di stadium. Kita bukan nak buat festival, bukan nak buat ekspo tapi kita nak buat himpunan yang berjalan untuk keadilan jadi kita akan bergerak dan tidak berkumpul setempat," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini. http://bm.harakahdaily.net - 24 Mei 2011.

Membaca tentang cadangan Hishammuddin Tun Hussein selaku Menteri Dalam Negeri agar demonstrasi diadakan di stadium, saya terpanggil untuk menyelongkar arkib blog hunusan lidah ini bagi memaparkan kembali penulisan saya yang juga cetusan hati ekoran insiden semasa demonstrasi Protes di Stadium MBPJ, Kelana Jaya ketika tahun 2008 dahulu.

http://lindunganbulan.blogspot.com/2008/07/kembali-kepada-demonstrasi-yang-sebenar.html

Monday, July 07, 2008

kembali kepada demonstrasi yang sebenar.

Assalamualaikum.

Pada awalnya selepas berlangsung demontrasi membantah kenaikan harga minyak di ibu negara pada 12 Jun yang lalu. Gabungan yang dinamakan sebagai PROTES telah merancang untuk mengadakan himpunan yang lebih besar bertempat di ibu negara pada tarikh 5 Julai 2008. Namun tempat himpunan ini telah bertukar ke Padang Timur Petaling Jaya dan dianjakkan pada tarikh 6 Julai. Walau bagaimanapun tidak mengapalah kerana ianya masih lagi di tempat terbuka. Namun begitu pada saat-saat akhir tempatnya telah ditukar pula ke Stadium Petaling Jaya di Kelana Jaya.

Apa yang saya kesalkan di sini sudahlah demonstrasi yang sepatutnya diadakan di jalan-jalan di ibu negara ini ditukar lokasinya ke padang. Kemudiannya pihak polis tidak meluluskan pula permit di tempat berkenaan. Namun begitu mengambil kira pandangan pihak polis PROTES sedia untuk memindahkan lokasinya ke Stadium Kelana Jaya. Tetapi amat mengecewakan apabila pihak polis masih lagi enggan mengeluarkan permit dan menganggap perhimpunan itu sebagai perhimpunan haram. Bagi saya jika beginilah kerenahnya baik demonstrasi ini dibuat sahaja di ibu kota seperti di KLCC atau Dataran Merdeka. Di sana sama ada permit keluarkan atau tidak, walaupun pelbagai amaran keras dikeluarkan oleh pihak polis, kita tetap akan keluar berhimpun kerana niat kita untuk berhimpun secara aman, bukan hendak menimbulkan kekacauan.

Apa yang saya kesalkan juga di sini, sudahlah himpunan itu dibuat di stadium tertutup yang dilihat menyembunyikan kemarahan rakyat kepada umum, ianya ditambah pula dengan acara konsert yang bagi saya membunuh terus roh demonstrasi itu. Maka dengan itu saya sokonglah tindakan Pemuda Pas menarik diri daripada himpunan yang lari daripada konsep demonstrasi yang sebenar dan seru saya marilah kita kembali kepada demonstrasi yang sebenar iaitu demonstrasi yang biasa kita anjurkan di ibu kota atau mana-mana tenpat umum yang terbuka kerana demonstrasi sebegitulah yang sebenarnya menggambarkan luahan hati rakyat kepada umum.

posted by Lidah Penghunus @ 2:55 PM 1 comments

posted by Lidah Penghunus @ 1:23 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter