Friday, January 06, 2012

Polis benar penyokong Anwar himpun di tempat lain?

Assalamualaikum.

Polis benar penyokong Anwar himpun di tempat lain.
Polis membenarkan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan perhimpunan Isnin ini, tetapi ia hendaklah diadakan di lokasi lain dan bukan di hadapan Kompleks Mahkamah, di Jalan Duta demi menjaga ketenteraman awam.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata pihak penganjur perlu bertemu dengan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh bagi membincangkan lokasiyang bersesuaian untuk mengadakan perhimpunan itu.
"Kami boleh benarkan perhimpunan itu dijalankan tetapi bukan di mahkamah. Mereka boleh berhimpun di tempat yang tidak mengganggu ketenteraman awam dankelancaran trafik.
"Walaupun undang-undang Akta Perhimpunan Aman 2011 belum digazetkan, kami sedia membenarkan penganjur meneruskan perhimpunan itu dengan syarat mereka membatalkan perhimpunan di hadapan mahkamah itu bagi menjaga kepentingan umum,
" katanya pada sidang media khas di Bukit Aman hari ini. http://malaysiakini.com – 5 Januari 2012.

Kita bayangkan sebuah perlawanan bola sepak peringkat akhir yang hebat dan mendebarkan. Tiba-tiba penyokong atau penontonnya yang berkumpul beramai-ramai dengan penuh sesak sebagai menyatakan sokongan kepada pasukan masing-masing tetapi di tempat atau padang yang lain.

Begitulah bagaimana tidak masuk akalnya arahan PDRM yang terbaru ini berkenaan Himpunan 901 nanti. Alasannya untuk menjaga ketenteraman awam. Sedangkan pihak penganjur telah memberi jaminan bahawa himpunan ini adalah aman, bukan bertujuan untuk menimbulkan kekacauan. Tambahan lagi lokasi Mahkamah Jalan Duta itu terletak jauh daripada pusat bandar. Jadi tidak ada masalah dari segi lokasi untuk di adakah himpunan di sana.

Jika dibuat di tengah pusat bandaraya Kuala Lumpur sekali pun tidak ada masalah kerana kita telah membuktikan dalam himpunan-himpunan sebelum ini ianya adalah aman. Ianya menjadi kecoh apabila diganggu oleh pasukan keselamatan.

posted by Lidah Penghunus @ 12:28 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter