Thursday, January 05, 2012

Sedikit tentang isu adik Nur Amalina.

Assalamualaikum.

Nur Amalina: Henti fitnah saya.
KOTA TINGGI – Pelajar Terbaik SPM 2004, Nur Amalina Che Bakri hari ini meminta semua pihak khususnya blogger supaya tidak lagi menyebarkan fitnah dan mengaibkan beliau kononnya bertindak liar dengan perbuatan-perbuatan kurang bersopan.

Sambil menyangkal fitnah mendakwa dirinya mengalami kejutan budaya ketika mengikuti pengajian tinggi di United Kingdom sekarang, tegas Nur Amalina: "Jangan menilai seseorang daripada pandangan luaran sahaja."
http://www.sinarharian.com.my - 4 Januari 2012.

Pada tahun 2007 yang lalu dalam blog ini saya pernah menyentuh tentang adik Nur Amalina Che Bakri yang ketika itu masih hangat lagi diperkatakan tentang kejayaan beliau meraih 17A1 dalam SPM.

Thursday, March 08, 2007
Antara Amalina dan Nadiah.

Assalamualaikum.

Jika dua tahun lepas perhatian kita telah tertumpu kepada pelajar terbaik SPM 2004, Nur Amalina Che Bakri yang mendapat 17 1A. Pada tahun ini adik Nadiah Amirah Jamil telah menarik tumpuan apabila berjaya meraih 19 A dalam perperiksaan SPM tahun 2006 sekaligus memecahkan rekod yang diperolehi oleh adik Amalina.
Seperti juga adik Amalina, kisah kejayaan adik Nadiah ini juga telah mendapat perhatian di dada-dada akhbar utama tanah air. Ruangan pendidikan akhbar Utusan Malaysia semalam turut memuatkan kisah bagaimana adik Nadiah boleh mendapat kejayaan 19A ini. Di sini saya paparkan kembali beberapa perenggan yang agak menarik perhatian saya;

Seperti remaja-remaja lain beliau juga turut menggunakan waktu lapang yang ada dengan membaca buku-buku di luar bidang akademik khususnya buku-buku motivasi dan dia amat meminati hasil karya Dr. H.M. Tuah serta buku-buku resipi masakan kerana Nadiah juga minat memasak. Bagaimanapun, Nadia mengakui beliau akan bangun lebih awal iaitu kira-kira jam 3.30 pagi untuk bersolat sunat terlebih dahulu, menghafal al-Quran sambil menunggu waktu solat subuh dan kemudian bersiap-siap ke sekolah. Kejayaan dan kecemerlangan Nadiah juga banyak dibantu dengan keyakinannya terhadap kekuatan dan keupayaan menghafal ayat-ayat suci Al-Quran.Beliau yakin membaca dan menghafal kitab tersebut merupakan kaedah yang baik untuknya untuk sentiasa dapat berfikir dan bertindak secara lebih tenang dan mudah membuat hafalan.Oleh itu katanya, beliau berusaha menghafal Al-Quran sejak di tingkatan satu dan menjadi amalan hariannya sehingga kini, walaupun dilakukan secara sedikit demi sedikit. Nadiah kini telah berjaya menghafal lapan surah antaranya Yasin, Al-Mulk, Ar-Rahman, Al-Sajdah, Al-Waqiah dan Luqman. “Saya menyimpan cita-cita untuk menghafal kesemua juzuk dalam al-Quran kerana yakin ia mampu memberi ketenangan dan menguatkan ingatan,” katanya.Bersesuai dengan keyakinan terhadap ajaran Allah dapat mambantunya berjaya dunia dan akhirat, Nadiah juga menjadi seorang yang sangat pemilih terhadap persekitaran khususnya muzik yang perlu didengarnya setiap hari untuk menghilangkan kebosanan atau tekanan.
Nadiah mengakui beliau banyak mendengar lagu-lagu nasyid yang baginya sesuai untuk membentuk jiwa seseorang menjadi lembut dan amat meminati Kumpulan Raihan.“Jika kita sentiasa terdedah dengan lagu-lagu bercorak keras, lama kelamaan jiwa kita juga akan menjadi keras,” katanya yang turut meminati Datuk Siti Nurhaliza dan berharap dapat bertemu dengan penyanyi pujaan ramai itu suatu hari nanti. Utusan Malaysia - 7 Mac 2007.

Ini berbeza dengan adik Amalina dahulu yang diuar-uarkan oleh sebuah akhbar sebagai seseorang yang turut meminati rancangan Akademi Fantasia. Mereka cuba memberikan gambaran kepada masyarakat bahawa seseorang yang meminati hiburan yang melalaikan juga tidak mustahil untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam akademik.

Sedangkan apa yang kita mahu adalah seseorang yang bukan setakat cemerlang di dunia tetapi ia juga cemerlang dalam aspek kerohanian, tidak dilalaikan dengan perkara-perkara mungkar. Oleh itu adalah menjadi harapan kita agar adik Nadiah ini suatu hari nanti menjadi seorang profesional muslim yang solehah yang menjadikan Islam sebagai cara hidup. Namun begitu kita juga masih mengharapkan agar adik Amalina yang sekarang ini sedang belajar di luar negara agar tidak terus hanyut dengan budaya hedonisme lebih-lebih lagi di negara luar sana yang penuh mencabar.
posted by Lidah Penghunus @ 1:06 PM 1 comments

Bagi saya penampilan beliau yang sekarang inilah sebenarnya yang mendatangkan fitnah kepada beliau. Sepatutnya sebagai seorang wanita muslim, adik Amalina harus mempamerkan imej seorang muslim yang menutup aurat walaupun berada di negara barat. Seperti yang saya sebutkan dalam penulisan di atas ini, tiada gunanya jika cemerlang dalam bidang akademik tetapi rendah akhlaknya dan kita lebih mahukan seseorang yang cemerlang di dunia dan akhirat.

Apapun kita doa agar adik Amalina diberikan hidayah, berubah menjadi muslim yang baik dan solehah di samping memperolehi kejayaan dengan cemerlang dalam pengajian yang beliau duduki.

posted by Lidah Penghunus @ 12:00 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter