Monday, December 12, 2005

Kesian wartawan Malaysia

Assalamualaikum.

Dalam berita perdana tadi setelah puas melaporkan tentang sidang kemuncak ASEAN campur tiga diselitkan sedikit luahan kecewa dan ketidakpuasan hati pihak wartawan Malaysia khususnya media arus perdana terhadap penganjur yang mengadakan terlalu banyak peraturan yang ketat dan menganaktirikan wartawan tempatan dengan mengutamakan wartawan asing.

Media arus perdana yang sebelum ini menjadi budak suruhan kerajaan rejim Umno dan BN dalam kempen mereka di pilihanraya kecil Pengkalan Pasir kini seolah-olah tidak dihargai dan dipinggirkan pada sidang yang dianggap berprestij ini. Sebaliknya media asing pula yang di beri keutamaan, diberi layanan istimewa oleh kerajaan Umno-BN selaku tuan rumah dan juga penganjur persidangan. Jika di Pengkalan Pasir kelihatan bilik gerakan media pengampu kerajaan bersebelahan dengan bilik gerakan pemuda BN namun pada sidang kemuncak ASEAN ini mereka 'dikandangkan' oleh penganjur.

Begitulah adatnya kalau dah sedia dipergunakan sebagai alat kepentingan politik kotor pemerintah. Mereka ini hanya diperlukan oleh pemerintah ketika pihak pemerintah mendambakan kuasa iaitu semasa ingin menang sesuatu kerusi Dun atau Parlimen. Bila tidak diperlukan lagi mereka akan dilayan seperti sampah sahaja. Dan selepas ini bila tiba pilihanraya negeri bagi Dun Serawak, sekali lagi media-media pengampu ini akan diperlukan oleh rejim Umno dan BN untuk menjadi budak suruhan mereka.

Jadi tidak perlulah pihak media alatan Umno-BN ini merungut tentang layanan yang diberikan terhadap mereka kerana mereka sendiri yang sedia untuk diperlakukan sebegitu.

posted by Lidah Penghunus @ 11:12 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter