Friday, May 19, 2006

Agenda Islam hadhari diteruskan dalam AF4

Assalamualaikum.

Sekarang telah pun bermula Akademi Fantasia musim keempat dan akan bermulalah pesta 'pilihanraya' bagi mengundi calon-calon pelajar terbaik AF4. Jika AF yang lepas menampilkan seorang bekas bilal, membawa imej ustaz, menyanyikan lagu nasyid sebagai tarikan, AF4 kali ini menampailkan wanita yang bertudung sebagai kelainan. Di forum-forum maya berbentuk islamik, sudah pun ada perbincangan tentang isu ini dan yang pastinya pandangan-pandangan dari peserta forum adalah berbentuk kritikan terhadap wanita bertudung yang menyertai pertandingan yang memerlukan dia melunakkan suara dikhalayak ramai itu.

Oleh itu tidak perlulah lagi saya ulas panjang tentang isu ini, kerana ianya sudah jelas membawa agenda Islam Hadhari. Cuma di sini apa yang saya fikirkan tidak mustahil akan ada nanti suara-suara yang mengatakan bahawa Menteri Besar Kelantan akan menjemput penyanyi wanita ini membuat persembahan di Negeri Kelantan sebagaimana jemputan terhadap Mawi setelah dia menjadi juara yang akhirnya akan menutup suara-suara kritikan itu tadi. Bagi saya tidak mustahil Tok Guru Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas ini akan menjemput Salima ke Kelantan untuk membuat persembahan, tetapi persembahan nyanyian yang hanya untuk wanita, dalam pentas tertutup dan konsepnya sama seperti Konsert Mawi sempena pengisytiharan Kota Bharu Bandaraya Islam yang lepas iaitu konsep hiburan islam yang tidak mengabaikan solat.

Di sini saya percaya Pas tetap dengan berpegang kepada hukum bahawa wanita adalah tidak dibenarkan memperdengarkan suara nyanyiannya dikhalayak lelaki. Dalam akhbar Harakah yang lepas, pada ruangan soal jawab agama juga menjelaskan bahawa permainan muzik yang bertali dan berbentuk tiupan masih terdapat perselisihan pendapatan di kalangan ulama' namun begitu dalam soal suara nyanyian wanita ini, para ulama' bersepakat bahawa kaum wanita haram memperdengarkan alunan(menyanyi) suara mereka kepada lelaki bukan muhrim.

Oleh itu tidak timbul soal bahawa Kerajaan Negeri Kelantan akan menjemput Salima apabila dia menjadi juara AF4 kelak untuk membuat persembahan nyanyian di Dataran MPKB mahu pun Stadium Sultan Muhammad IV. Tambahan lagi jemputan terhadap Mawi dahulu adalah jemputan dari kerajaan negeri bagi meraikan pengisytiran MPKB sebagai bandaraya islam.

posted by Lidah Penghunus @ 4:19 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter