Friday, April 14, 2006

Sudah keluar dari kerajaan baru nak iktiraf pembangkang.

Akhirnya Dr Mahathir dalam akhbar hari ini mengakui peri pentingnya peranan pihak pembangkang dalam sistem demokrasi yang menjadi pemeriksa kepada kerajaan atas tindak-tanduk mereka. Menurut beliau lagi, pembangkang boleh menjadi cermin kepada kerajaan bagi menilai sama ada tindakan kerajaan itu memberi manfaat atau keburukan kepada rakyat dan negara. Malahan bekas perdana menteri yang keempat ini lebih suka jika lagi banyak pembangkang kerana ia dapat memberi kesan yang lebih baik kepada kerajaan bagi menilai keputusan dan tindakan yang dibuat. Kita menyambut baiklah kenyataan Tun Dr Mahathir ni yang dilihat satu pengiktiraf kepada pihak pembangkang yang selama ini berusaha menjadi penyemak dan pengimbang kepada pihak parti kerajaan yang memerintah. Namun begitu alangkah baiknya andaikata pengakuan Tun Dr Mahathir ini dibuat semasa beliau masih berada dalam pentadbiran kerajaan dahulu yang bertindak sebagai perdana menteri.

Dan kita amat-amat mengharapkan dan menyambut baik jika kenyataan ini datangnya dari Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri yang sekarang ini memegang jawatan sebagai perdana menteri kerana sekarang ini pentadbiran bawah beliaulah yang dalam 'pengawasan' pihak pembangkang agar setiap tindakan dan keputusan menguntungkan rakyat keseluruhan. Namun ironisnya kerajaan di bawah Pak Lah seperti juga kerajaan di bawah pimpinan perdana menteri sebelumnya masih belum lagi mahu mengakui peranan parti pembangkang sebagai pihak yang akan membantu dalam pembaikan dalam pentadbiran mereka.

Mereka hanya menganggap pihak pembangkang sebagai pengacau, sebagai pihak yang sering mengganggu dalam pentadbiran mereka. Suara dan kritikan dari pihak pembangkang dianggap sebagai tuduhan dan fitnah yang bertujuan untuk kepentingan politik pihak pembangkang itu sendiri. Paling jelas apabila kerajaan Pak Lah menyifatkan kritikan terhadap RMk9 sebagai tindakan yang tidak berfaedah oleh pihak pembangkang yang mereka anggap hanya tahu mengkritik tanpa mahu menyumbang dalam pembangunan negara. Seboleh-bolehnya mereka mahu mencapai matlamat pembangkang sifar dalam pentadbiran mereka. Jika benarlah pembangkang ini matlamat utama mereka adalah kemenangan dan kuasa politik semata-mata, tidak perlulah mereka susah payah menegur dan mengkritik apa yang tidak betul yang kerajaan lakukan, lebih baik mereka biarkan sahaja kepincangan tersebut dilakukan hingga ianya mendatangkan kesan yang buruk kepada rakyat dan ianya akan dijadikan modal kempen bila tibanya pilihanraya.

Namun matlamat parti pembangkang bukan begitu, mereka menjadi pembangkang adalah untuk memastikan kepentingan rakyat terbela dan oleh kerana itulah mereka akan menyambut baik setiap perubahan yang dilakukan oleh kerajaan yang mendatangkan keuntungan kepada rakyat.

posted by Lidah Penghunus @ 5:48 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter