Friday, April 07, 2006

Kritik RMK9 untuk kebaikan.

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini memetik kenyataan Perdana Menteri yang membidas segelintir pihak yang mengkritik Rancangan Malaysia ke-9 (RMK9) Dalam kenyataan tersebut PM menyatakan golongan-golongan ini sebagai pihak yang hanya suka mengkritik dan mencari kelemahan RMK9 tanpa mahu menyumbang kearahnya.

Seolah-olahnya bahawa RMK9 yang dirangka oleh kerajaan ini sudah terlalu sempurna, tiada cacat celanya hingga ianya diharamkan untuk dikritik, untuk dipertikaikan. Persoalannya adakah salah untuk kita mengkritik, menegur dengan sifat yang membina untuk memperbaiki kelemahan sesuatu perancangan? Sedangkan tujuan kritikan itu adalah agar RMK9 itu bukan sahaja dapat mencapai matlamat pembangunan negara, malahan agar ianya memberi keuntungan kepada keseluruhan rakyat. Lagipun pihak yang mengkritik memiliki kepakaran dalam bidang-bidang masing-masing maka sudah tentulah mereka mengkritik berdasarkan ilmu dan fakta.

Dalam rancangan jangka panjang yang lepas-lepas kita telah saksikan beberapa kelemahan yang timbul, jadi kita tidak mahu kelemahan ini diulangi dalam RMK9. Tambah merisaukan kita ialah apabila golongan yang korup dan yang tidak amanah masih dikekalkan dalam kabinet negara yang akan melaksanakan apa yang telah dirangka ini. Kerana golongan-golongan inilah yang selama ini menggagalkan sesuatu perancangan. Memang tidak dinafikan beberapa perkara dalam RMK9 itu adalah baik, namun begitu secantik mana pun ianya dirangka adalah tidak guna jika bila hendak dilaksanakan ianya terkandas di tangan-tangan yang korup.

Jadi dalam hal ini sepatutnya PM harus berfikiran terbuka dalam menerima segala bentuk teguran dan kritikan agar segala yang dirancang ini dapat dilaksanakan dengan sempurna.

posted by Lidah Penghunus @ 6:08 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter