Friday, March 24, 2006

Pihak yang mewajibkan pemakaian tudung ditegur? alamak !

Assalamualaikum

Hendak dijadikan cerita ada satu hari tu saya dengan ibu saya saja-sajalah hendak tengok dan ambil gambar anak saudara saya yang baru berumur setahun memakai tudung. Jadi kami pakaikanlah anak kepada adik perempuan saya tu tudung. Tuan-tuan semua faham saja lah budak-budak kalau kita pakaikan apa-apa saja di kepala mereka termasuk topi, mana mereka suka, rimas mereka. Seksa jugalah hari itu hendak pakaikan anak saudara saya tu tudung, menjerit-jerit budak tu kami 'ragging.' Akhirnya dapat juga saya ambil gambar Isya, anak saudara sulong saya tu. Memang comel.

Pada hari yang sama juga berita TV menyiarkan laporan perbahasan parlimen yang menyentuh tentang peraturan pemakaian tudung yang mana pihak yang telah mewajibkan pemakaian tudung telah ditegur oleh seorang menteri kerana dianggap memaksa. Bila sahaja mendengar berita tersebut saya pun berkata kepada ibu saya "Kalau dia orang tahulah kita 'paksa' Isya pakai tudung sampai menangis-nangis, silap-silap kita kena dakwa sebab langgar hak asasi manusia."

Menyentuh tentang isu ni, saya hairan. Mengapa bila ada pihak khususnya sekolah yang mewajibkan pelajarnya memakai tudung mereka mengkritiknya sebagai sesuatu yang memaksa pelajar, melanggar hak dan kebebasan pelajar. Sedangkan ianya sama sahaja dengan peraturan-peraturan lain seperti mewajibkan pelajar memakai uniform, tali leher, memakai tag nama, memakai lencana dan denda juga akan dikenakan jika peraturan-peraturan tersebut tidak dipatuhi. Pengalaman saya pada zaman persekolahan dahulu, hukuman atau denda yang paling teruk pernah dikenakan hingga ke tahap seluar beberapa orang pelajar dipotong kerana bawah kaki seluar terlalu besar serta labuh dan pelajar-pelajar tersebut dipaksa berkain pelikat dan menjahit seluar mereka di depan bilik guru begitu juga dengan hukuman terhadap pelajar yang berambut panjang, guru disiplin sendiri yang memotong rambut pelajar dengan sesuka hati dan saya sendiri adalah salah seorang mangsa 'akta drakonian' tersebut.

Jadi persoalannya disini mengapa dari sejak dahulu lagi hukuman-hukuman yang sebegitu tidak dijadikan isu hingga dibawa ke parlimen dan tiba isu yang menyentuh soal tudung ianya terus dibawa ke parlimen sedangkan wajibnya memakai tali leher hanyalah perintah dari pihak sekolah sedangkan wajibnya memakai tudung adalah perintah Allah dan bukan sahaja pelajar yang mematuhinya akan mendapat ganjaran pahala, pihak sekolah yang melaksanakan peraturan tersebut juga akan mendapat ganjaran pahala kerana memenuhi tanggungjawab sebagai pihak yang diberi kuasa. Jadi jelas disini dalam islam hadhari yang menjadi pegangan kerajaan, pemakaian tudung itu bukanlah wajib, sebaliknya ianya hanya digalakkan sahaja. Hendak pakai boleh, tidak mahu pakai pun tidak menjadi masalah.

posted by Lidah Penghunus @ 1:30 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter