Wednesday, February 15, 2006

Dari manalah agaknya Pak Lah dapat 'ilham'?

Assalamualaikum.

Bila sahaja mendengar kenyataan bahawa Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mendapat ilham dalam merombak kabinet maka tergambarlah di fakulti minda kita bahawa rombakan tersebut sesuatu yang akan membawa kepada pembersihan kepada kabinet yang selama ini layaknya digelar sebagai kabinet dapur yang penuh dengan kotoran-kotoran degil yang harus disingkirkan.

Namun sedalam-dalam kecewa dibuatnya apabila kabinet yang dirombak masih mengekalkan mereka yang selama ini mencemarkan kabinet yang terbentuk. Alasannya kepakaran mereka masih diperlukan dalam memajukan ekonomi negara dan seterusnya menjayakan Rancangan Malaysia ke-9. Jelas di sini bahawa dalam mengejar matlamat kemajuan kebendaan semata-mata, seseorang itu mempunyai rekod salahlaku yang buruk pun tidak mengapa, asalkan dia mempunyai kepakaran dalam memajukan ekonomi.

Sedangkan mereka lupa bahawa antara faktor utama yang menghalang sesuatu program pembangunan ekonomi yang dirancang selama ini adalah kerana golongan-golongan yang diberikan amanah namun tidak menjalankan amanah dengan sempurna, sesuatu dasar pembangunan itu telah dirancang dengan begitu cantik sekali namun begitu tangan-tangan korup ini jugalah yang telah menggagalkannya, projek pembangunan yang dijalankan tidak sampai ke golongan sasaran, ianya terkandas ditangan-tangan korup pemimpin yang tidak amanah ini. Setinggi mana pun kepakaran yang dimiliki oleh sesebuah negara itu, namun jika dalam masa yang sama index rasuah negara tersebut juga tinggi, lambat laun sesebuah negara itu akan hancur juga.

Kembali kepada ilham Pak Lah tentang rombakan kabinet itu tadi, jika ilhamnya itu masih memandunya agar mengekalkan golongan-golongan yang korup, adakah boleh dikatakan ilham itu datang dari unsur-unsur yang baik?

posted by Lidah Penghunus @ 1:16 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter