Thursday, January 26, 2006

Di posisi pembangkang pun boleh rasuah.

Assalamualaikum

Jika sebut tentang isu rasuah dalam Umno ianya bukan menjadi rahsia lagi, semua orang sudah maklum tentang eratnya pertalian antara Umno dan rasuah ini hinggakan jika kita taip perkataan rasuah pada enjin carian di laman web maka akan berjumpalah kita dengan banyak perkataan Umno. Dari dahulu hingga kini penyakit rasuah dalam Umno ini bagaikan telah menjadi barah yang amat-amat kronik yang bersebati bersama darah daging batang tubuh Umno itu sendiri. Dari peringkat tertinggi kepimpinan parti hinggalah ke peringkat akar umbi, dari menteri-menteri kabinet hinggalah ke jawatan rendah dalam kerajaan yang ditadbir oleh Umno. Isu masalah rasuah yang juga disebut sebagai politik wang ini juga seolah-olah menjadi isu wajib untuk dibincangkan pada setiap perhimpunan agung parti pemerintah tersebut.

Ini berbeza dengan Pas yang dari dahulu tidak pernah pun kita dengar ahli-ahlinya yang disabit dengan kesalahan rasuah dan penyelewengan. Sedangkan Pas juga ada memegang tampuk pemerintahan, walaupun hanya diperingkat negeri namun selama 15 tahun Pas memegang kerajaan Negeri Kelantan dan selama satu penggal Pas memerintah Negeri Terengganu tidak ada satu pun exco kerajaan negeri daripada Pas yang didakwa atas penyalahgunaan kuasa. Jika ada beberapa dakwaan oleh pihak-pihak tertentu pun ianya adalah tuduhan melulu kerana tiada bukti yang kukuh yang dapat dikemukakan oleh pihak berkenaan.

Namun sebaliknya ahli Umno yang berada pada posisi pembangkang di Negeri Kelantan pula yang terlibat dengan rasuah iaitu Ketua Umno Bahagian Kubang kerian yang sekarang ini sedang menjalani perbicaraan atas tuduhan salahlaku rasuah sedangkan Parlimen Kubang Kerian sendiri diwakili oleh Pas. Begitulah gambaran bagaimana sinonimnya Umno dengan rasuah hinggakan ada yang berpendapat jika ingin bersihkan Umno dari rasuah, bukan sahaja ahli-ahli Umno yang korup itu mesti disingkirkan, Umno itu sendiri juga harus dibubarkan.

posted by Lidah Penghunus @ 6:08 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter