Tuesday, January 10, 2006

Salam Eidul Adha

Assalamualaikum.

Singkat sungguh rasanya masa berlalu, rasanya seperti baru sahaja merayakan idulfitri kemudian 'beraya' di Pengkalan Pasir dan kini kita akan merayakan Idul Adha pula, satu lagi perayaan umat islam yang tidak perlu dikongsikan dengan perayaan agama lain. Bila sebut sahaja Idul Adha atau hari raya qurban ini sudah tentulah konsep pengorbanan itu sendiri akan dikupas kerana asalnya perayaan hari raya qurban ini adalah dari kisah Nabi Allah Ibrahim yang taat kepada perintah Allah agar menyembelih anaknya iaitu Nabi Ismail sendiri.

Bila sebut pasal pengorbanan, pelbagai jenis pengorbanan yang telah kita dengar, pengorbanan umat islam dalam mempertahankan agamanya seperti yang terjadi di Palestin, Afghanistan, Iraq, pengorbanan seorang ibu dalam membesarkan anak-anaknya, pengorbanan seorang guru dalam memastikan anak didiknya berjaya dan tidak kurang juga bentuk-bentuk pengorbanan yang negatif. Antaranya Negara Amerika yang sanggup mengorbankan tentera-tenteranya di negara asing demi untuk memenuhi kerakusan kuasa mereka, kambing hitam yang dikorbankan dalam siri-siri upacara ritual kumpulan ajaran sesat dan pengorbanan seorang gadis yang sangguh mengorbankan harga dirinya kononnya demi cintanya yang suci. Itu belum masuk lagi pengorbanan seorang ibu tunggal yang sanggup melacurkan dirinya kerana desakan hidup akibat termakan dengan kenyataan dangkal seorang ustazah

Sentuh lagi tentang pengorbanan, dalam konteks negara kita Malaysia khususnya, tuntutan pengorbanan atas nama islam tidak pun memerlukan kita mengorbankan nyawa dan melibatkan tumpahan darah. Cukup sekadar pengorbanan berbentuk harta, wang ringgit, masa, keselesaan dan sebagainya demi untuk memastikan tertegaknya pemerintahan islam di bumi Malaysia ini. Apapun bentuk pengorbanan yang dilakukan, biarlah ianya semata-mata kerana Allah, kerana taat dan patuh kita kerana Allah. Semoga amalan kita diterima Allah sebagai amal soleh. Insya-Allah.

posted by Lidah Penghunus @ 1:59 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter