Tuesday, December 20, 2005

Ada ke nama daerah Bentong di Kelantan?.?.?

Assalamualaikum.

Semalam bila tengok je rancangan Bersamamu terbitan TV3 saya menjadi terkejut dan hairan apabila siaran tersebut menyiarkan kisah kemiskinan sebuah keluarga di Daerah Bentong. Saya tertanya-tanya ada ke daerah bernama bentong di Kelantan? Bentong tu nama daerah baru ke di kelantan? Maka SMS diutuslah ke rakan-rakan, manalah tahu kalau mereka boleh merungkaikan segala persoalan yang tersimpul dalam fakulti minda. Namun begitu rakan-rakan juga tidak tahu, Benar-benar musykil saya dibuatnya. Tapi nyenyak juga lah tidur malam tu.

Keesokan harinya persoalan tersebut menjelma kembali dalam lubuk sanubari. Di tempat kerja persoalan ini cuba ajukan kepada rakan-rakan kerja dengan harapan dapat dirungkaikan terus namun sebaliknya makin serabut jadinya bila mereka memberitahu bahawa selain daripada bentong rancangan bersamamu TV3 juga pernah membuat membuat pendedahan tentang keluarga miskin di daerah mentakab, gombak dan pekan.

Aduh! makin berserabut dibuatnya. Makin banyak rupanya daerah saya tidak tahu ada di Kelantan. Kalau tidak pun mungkin ini adalah daerah-daerah baru yang diwujudkan di negeri Kelantan.

Mengapa persoalan ini timbul? jawapan dia senang sahaja. Ye lah kan orang-orang yang miskin ni wujud di negeri Kelantan sahaja, negeri di bawah pemerintahan Pas. Negeri-negeri bawah pemerintahan Umno-Barisan Nasional mana ada orang miskin. Mereka semua pandai mentadbir, orang-orang Pas, tok-tok guru tak pandai mentadbir.

Jadi persoalan yang sebenar-benarnya, adakah Daerah Bentong, Mentakab, Gombak, Petaling Jaya dan banyak lagi tempat-tempat yang pernah menjadi fokus oleh rancangan bersamamu TV3 ini daerah di bawah pentadbiran kerajaan negeri Kelantan? Adakah sebuah daerah di negeri Sabah yang tahap kemiskinan mereka hingga terpaksa berlaukkan siput babi itu ditadbir oleh tok guru Pas? Setakat sini sahajalah, saya tinggalkan persoalan ini untuk tuan-tuan fikir. biar fakulti minda tuan-tuan pula yang berserabut (:

Sekarang saya ingin mengulas sedikit tentang fenomena banjir di banjir di beberapa tempat di negeri Kedah dan Perlis. Tentu ada antara kita yang masih tidak dapat melupakan satu kenyataan Dato' Seri Najib yang sungguh angkuh dan takbur apabila mengatakan Negeri yang diperintah oleh Pas sahaja yang banjir, negeri-negeri yang diperintah oleh Umno dan BN tidak akan banjir. Dan lihatlah sekarang Allah dah berikan petunjuk kepada orang-orang yang angkuh dan takbur. Sepatutnya sebagai orang yang mengaku islam, beriman tidak patut mengeluarkan kenyataan seperti itu. Banjir adalah fenomena alam yang ditentukan Allah. Tiada satu kerajaan pun yang dapat menahan ianya berlaku walau sehebat manapun teknologi yang dimiliki. Cuma persoalannya sekarang ialah bagaimana sesebuah kerajaan prihatin terhadap rakyatnya yang menjadi mangsa banjir dan sejauh mana mereka dapat membantu mangsa-mangsa banjir ini untuk meringankan beban dan masalah mereka akibat daripada banjir yang melanda. Dan sekarang kerajaan Umno dan BN yang mengaku bahawa mereka ini bijak mentadbir, inilah masanya untuk mereka membuktikan bahawa kenyataan mereka itu bukan hanya omong kosong semata-mata.

Dan apa yang perlu mereka ingat, pusingan pertama tadi mereka sudah gagal, telah terbukti bahawa mereka juga tidak pandai mentadbir apabila terdapat begitu banyak orang miskin di negeri pentadbiran mereka. Narai takbeer!!!

posted by Lidah Penghunus @ 11:46 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter