Tuesday, January 31, 2006

Hijrah itu perjuangan

Assalamualaikum.

Sekarang kita sudah pun melangkah ke tahun baru 1427 dalam tahun islam iaitu tahun yang melakarkan detik penting dalam sejarah islam iaitu hijrah rasulullah saw ke Madinah dalam usaha untuk mengembangkan da'wah islamiah, mencari tapak baru dalam mengukuhkan strategi da'wah rasulullah saw.

Apa yang ingin saya sentuh tentang peristiwa hijrah ini ialah bagaimana Mekah yang kita maklum tempat Nabi Muhammad saw dilahirkan, tempat baginda dibesarkan dan di situ jugalah tempat bersemadinya jasad ibu dan bapa baginda saw yang telah meninggal dunia sejak baginda masih kecil dan sudah tentulah Mekah menjadi tanah tumpah darah rasulullah, tanah air tercinta yang membawa seribu nostalgia untuk kepada rasulullah sebagai anak kelahiran kota tersebut.

Sedangkan Madinah atau nama asalnya Yathrib adalah sebuah negara yang jauh dari Mekah yang dipisahkan oleh padang pasir yang gersang dan mempunyai sistem politik dan pemerintahannya yang tersendiri. Namun begitu rasulullah sanggup meninggalkan tanah airnya yang tercinta berhijrah ke Madinah yang rasulullah sendiri tiada saudara-mara di situ, malahan hinggakan Rasulullah dengan bantuan penduduk Madinah sendiri menawan kota Mekah yang menjadi negara asal kelahirannya.

Adakah ianya bermaksud Rasulullah tidak cintakan tanah airnya sendiri? dan adakah boleh dikatakan Rasulullah pengkhianat kepada negara kelahirannya sendiri apabila baginda sendiri mendapakan bantuan orang luar bagi menawan kota yang menjadi tanah tumpah darahnya sendiri? Sudah tentu tidak, malahan ada riwayat yang menunjukkan bagaimana nabi Muhammd saw sendiri amat-amat merindui dan ingin sekali kembali ke tempat kelahirannya. Namun nabi junjungan kita saw lebih cintakan Allah dan islam itu sendiri dan oleh kerana itulah baginda sendiri berhijrah ke Madinah, menubuhkan sebuah negara islam yang berdaulat dan kembali menawan kota Mekah untuk membebaskan tempat kelahirannya yang dicintai dari cengkaman taghut.

Oleh itu dalam menghayati pengertian hijrah itu sendiri adalah penting untuk kita meletakkan cinta kepada Allah dan rasulNya itu pada tempat yang paling utama kerana cinta Allah dan rasul itu sendiri secara automatiknya akan menyemaikan rasa cinta kita kepada tanah air tanpa diresapi oleh unsur-unsur yang negatif. Kerana tanpa meletakkan cinta kepada Allah dan rasul inilah yang sekarang ini kita dapat saksikan rakyat setia dan taat membuti tuli kepada pemimpin yang zalim atas sebab kononnya tidak mahu jadi pengkhianat kepada negara, golongan yang sanggup meninggalkan solat berenang merentasi Selat Melaka kononnya ingin megharumkan nama negara dan berbagai-bagai perkara negatif lagi.

posted by Lidah Penghunus @ 5:53 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter