Friday, January 27, 2006

Tahniah untuk gerakan Hamas. Tahniah juga untuk 'SPR' Palestin.

Assalamualaikum.

Bagaikan tidak dijangka atau pun mungkin ada juga yang sudah menjangkakan bahawa gerakan islam yang terbesar di Palestin iaitu Hamas telah memberi kejutan bukan sahaja kepada PLO dan israel, malahan telah memberi kejutan kepada kuasa-kuasa kufar Amerika dan Britain apabila menang besar dalam pilihanraya palestin yang diadakan baru-baru ini.

Kemenangan besar bagi gerakan islam yang begitu sinonim dengan serangan berani mati, yang dilabel pengganas bukan sahaja oleh kuasa kufar, malahan oleh umat islam sendiri dilihat dapat memberi inspirasi kepada gerakan islam yang lain khususnya Malaysia kerana kita dapat saksikan bagaimana Hamas melalui sayap tenteranya seringkali memberikan tentangan yang hebat kepada tentera Israel dan dalam masa yang sama melalui sayap politiknya berjaya menambat hati rakyat palestin untuk memberi peluang kepada mereka untuk mentadbir palestin.

Khusus kepada golongan-golongan yang menolak cara pilihanraya dalam mencapai matlamat perjuangan islam diharapkan kemenangan Hamas dalam pilihanraya dapat membuka mata mereka tentang kepentingan gerakan islam khususnya Pas melibatkan diri dalam politik pilihanraya. Gerakan Hamas dipalestin menghadapi tentera kufar Israel dengan kaedah perperangan dan dalam berhadapan dengan golongan-golongan pemerintah yang korup pula mereka menghadapinya dengan cara pilihanraya. Namun begitu dinegara kita gerakan islam hanya berhadapan dengan kerajaan yang zalim melalui ruang demokrasi masih lagi dibuka. Walaupun ianya semakin gerhana namun itulah sahaja ruang patut kita gunakan sebagai wahana untuk mencapai matlamat perjuangan islam.

Kepada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) anda patut malu dengan 'SPR' Palestin kerana dalam suasana ribut pergolakan dengan rejim Israel, pengendali pilihanraya di negara tersebut masih lagi mampu menyediakan pilihanraya yang adil kepada rakyat Palestin yang menyaksi bagaimana mereka dengan mudah telah menolak kepimpinan yang korup dan menggantikannya dengan kepimpinan yang baru. Akhir sekali diharapkan gelombang kemenangan Hamas ini akan diteruskan oleh gerakan islam yang lain khususnya di negara kita.

posted by Lidah Penghunus @ 6:06 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter