Wednesday, February 08, 2006

Rasulullah dihina, Hari Valentine disambut.

Assalamualaikum.

Ketika umat islam di seluruh dunia termasuk di negara kita berasa amat-amat tersinggung dengan perbuatan yang amat-amat biadab sebuah akhbar di Denmark menyiarkan karikatur mempersendakan nabi junjungan kita, di ruangan surat pembaca pada sebuah akhbar pula menyiarkan pendapat seorang pembaca berbangsa melayu yang beragama islam bersungguh-sungguh mempertahankan sambutan hari valentine atas alasan tuntutan berkasih sayang. Adalah menjadi satu yang janggal apabila orang islam sendiri beriya-iya sekali mempertahankan sambutan yang bukan sahaja berasaskan ajaran islam malahan ianya bukan dari budaya melayu

Apa yang saya nampak pembaca ni seolah-olah tidak pernah mengambil tahu tentang isu semasa dunia islam apabila mendakwa fatwa tentang haramnya sambutan Valentine tidak disertakan dengan hujah yang kukuh sedangkan sudah banyak artikel yang menjelaskan tentang pengharaman sambutan hari Valentine berpandukan quran dan hadis. Dalam surat tersebut penulis berkenaan mempersoalkan penggunaan hadis yang bermaksud orang yang menyerupai suatu kaum maka dia akan tergolong kedalam kaum tersebut dalam hujah mengharamkan sambutan hari Valentine. Pembaca berkenaan mengatakan jika menggunakan hadis tersebut maka kaum bukan islam yang memakai baju melayu atau tudung juga akan menjadi golongan melayu atau islam. Persoalannya sekarang kita mahu menjaga akidah umat islam, persoalan orang bukan islam ingin menyerupai mana-mana kaum pun itu mereka punya hak kerana mereka memang sudah kafir. Agama mereka sendiri pun tidak melarang penganutnya menyerupai mana-mana kaum.

Dalam surat itu juga pembaca berkenaan mempersoalkan fatwa yang membolehkan umat islam merayakan tahun baru cina kerana ianya perayaan budaya, bukan agama atas alasan semasa tahun baru cina kaum tiong hua akan bersembahyang di tokong dan melakukan upacara ritual yang berkaitan dengan agama anutan mereka. Ini sepatutnya tidak menjadi persoalan kerana kebetulan majoriti kaum cina adalah beragama budha, jadi tidak hairanlah mereka akan menjalankan sekali upacara keagamaan mereka, seperti juga perayaan hari menuai dalam budaya masyarakat melayu yang beragama islam, sudah tentulah mereka akan mengadakan sekali kenduri doa selamat sebagai tanda kesyukuran dalam sambutan yang menjadi resam kaum melayu itu.

Jadi inilah dia antara bukti yang kita nampak betapa kebanyakan umat islam di negara kita kurang sensitif tentang isu yang menyentuh agama islam, mereka telah dilekakan dengan perayaan-perayaan dari barat yang berselindung disebalik nama kasih-sayang bertujuan untuk merosakkan generasi muda islam. Sudah jelas kita lihat bahawa sambutan hari valentine ini banyaknya disambut oleh pasangan kekasih bukan muhrim yang masih belum berumahtangga, buktinya dalam satu serbuan oleh jabatan agama semasa perayaan tersebut, didapati begitu banyak pasangan yang ditangkap kerana berkelakuan sumbang. Dalam isu penghinaan terhadap nabi junjungan kita ini, adalah amat-amat malang sekali kita di negara yang kononnya negara islam namun pemimpinnya sendiri menyeru kepada rakyatnya agar tidak bertindak tegas terhadap golongan kufar yang menghina Rasulullah saw. Seorang menteri kabinet memberikan kenyataan bahawa tidak perlu berdemonstrasi, tidak perlu pulau-memulau atas isu penghinaan ini kerana ianya akan menutup isu yang dianggap besar iaitu pembunuhan dan penindasan terhadap umat islam. Adakah penghinaan terhadap rasul umat islam perkara kecil? sedangkan orang yang mati kerana mempertahankan islam dan maruah nabi Muhammad saw akan mendapat kelebihan syahid.

Sebenarnya ini tidak menjadi satu kehairanan bagi kita kerana sebelum ini pun islam dan rasulullah telah dihina dilembaran akhbar dan majalah yang diterbitkan di negara kita sendiri dan ianya dipandang sepi oleh pemimpin-pemimpin yang melaungkan islam hadhari ini.

posted by Lidah Penghunus @ 5:34 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter