Monday, April 10, 2006

Bertamadunnya Rais Yatim

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini Rais Yatim menyifatkan kerajaan Pas Kelantan sebagai tidak bertamadun atas sebab kerajaan negeri tersebut mengharamkan terus persembahan Mak Yong serta beberapa persembahan kebudayaan yang lain yang menjadi warisan negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Adalah suatu yang aneh apabila tindakan mengharamkan seni warisan kuno yang bertentangan dengan islam, yang banyaknya hanyalah menceritakan kisah-kisah dongeng yang penuh khayalan, yang membawa kepada khurafat dikatakan sebagai tindakan tidak bertamadun.

Sedangkan apa yang kerajaan negeri lakukan selama ini bertujuan untuk membangun negeri berdasarkan ketamadunan islam. Pas yang menjadi peneraju negeri hanya mengharamkan seni-seni yang jelas bertentangan dengan islam sedangkan banyak lagi seni budaya melayu yang masih subur di Kelantan misalnya Dikir Barat. Tentang kenyataan Rais Bahawa banyak lagi kaedah lain boleh digunakan, bukan membunuh terus seni tersebut, mengapa dahulu bila Kerajaan Pas Kelantan meluluskan Enakmen Jenayah Syariah, kerajaan pusat terus menolaknya tanpa mahu bersama-sama memperbaiki jika ada kelemahan yang mereka maksudkan, malahan hingga diugut dengan undang-undang darurat.

Kalau pun unsur-unsur khurafat dibuang pada skrip Mak Yong itu, namun ianya masih lagi bertentangan dengan islam kerana menampilkan wanita sebagai penari. Jika ditukar kepada penari lelaki maka bukan Mak Yonglah lagi namanya, mungkin namanya bertukar kepada Pak Yong. Jadi di sini jelas bahawa Rais Yatim lebih mementingkan budaya Melayu lebih daripada syariat islam itu sendiri, islam tamadun itu lebih dititikberat daripada tamadun yang berasaskan islam. Maka tidak hairanlah isteri menteri berkemban pun masih boleh diterima asalkan ianya bertujuan untuk menyuburkan kesenian melayu.

posted by Lidah Penghunus @ 5:50 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter