Sunday, April 09, 2006

Santaitenment (dengan izin)

Assalamualaikum.

Yang pertamanya saya ingin sentuh tentang tajuk blog pada kali ini iaitu 'Santaitenment.' Memang tidak boleh dinafikan bahawa penggunaan bahasanya adalah rancu, tidak gramatis dan hanya layak digunakan oleh kutu jalanan sahaja. Oleh sebab itulah saya 'lapikkan' dengan frasa 'dengan izin' meminta keizinan untuk saya gunakan perkataan untuk penulisan ini sahaja. Inilah kali pertama dan kali terakhir saya gunakan perkataan ini dan sayalah orang yang pertama dan terakhir gunakan perkataan ini. Selepas ini jangan pula ada mana-mana stesyen TV tidak kiralah yang realiti atau pun maya gunakan perkataan santaitenment ini sebagai slogan.

Yang kedua tentang teguran Rais Yatim terhadap seorang model Indonesia yang menjadi penghias muka depan majalah Playboy versi Indon. Kenyataan dalam berita semalam, beliau menolak mana-mana media dari luar yang memaparkan gambar berunsur lucah. Nampaknya Menteri yang baru sahaja melancarkan sebuah konsert haram di Kelantan ini, tidak nampak bahawa gambar-gambar dan bahan-bahan yang berunsur lucah ini sudah pun lama bertapak di lembaran akhbar dan majalan di negara ini. Akhbar Harakah yang terbaru memetik aduan seorang pembaca yang begitu risau tentang gambar-gambar yang dipaparkan dalam sebuah akhbar berbahasa inggeris hinggakan akhbar tersebut layak disebut sebagai akhbar porno.

Yang ketiga, akhbar hari ini memetik kenyataan Dato' Seri Annuar Musa yang menuduh Pas tidak sanggup tanggung risiko apabila enggan membubarkan Dun Kelantan. Kerajaan Umno dan BN lagi takut tanggung risiko apabila mereka mengongkong kebebasan media, mewujudkan akta-akta drakonian, menyekat ceramah umum, mengawal aktiviti masjid dan surau, menghalang demonstrasi aman dan pelbagai lagi kerana jika mereka tidak berbuat demikian maka risiko untuk mereka kalah dalam pilihanraya adalah cerah.

Dan yang terakhir masih lagi akhbar pada hari yang sama iaitu tentang kenyataan Tun Dr Mahathir yang mahu orang melayu mengurangkan kegiatan berhibur jika ingin terus maju. Sebelum itu Tun Dr Mahathir harus mengingatkan dahulu kerajaan Pak Lah agar mengurangkan rancangan-rancangan hiburan dalam TV dan Radio, konsert-konsert yang melalaikan, menutup pusat-pusat hiburan yang ternyata merosakkan. Bagaimana mungkin rakyat diminta kurangkan hiburan sedangkan kerajaan sendiri yang menganjurkan hiburan tidak cukup dengan itu, hiburan haram iaitu Mak Yong pula dianjurkan. Mak Yong itu sendiri diharamkan dalam islam kerana bertentangan dengan syariat, jadi dua kali haram apabila ianya diharamkan oleh Enakmen Negeri Kelantan. Jadi memang Umnolah yang sebenarnya tidak menghormati

posted by Lidah Penghunus @ 11:18 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter