Tuesday, April 18, 2006

Bertindak hanya apabila sudah kritikal.

Assalamualaikum.

Merujuk kepada akhbar hari ini yang melaporkan tentang draf perincian kelakuan lucah yang menyebut bahawa PBT hanya boleh mengambil tindakan hanya jika pasangan tersebut berbogel dan membuka pakaian serta menjurus kepada perlakuan seksual, menggambarkan kepada kita sikap kerajaan selama ini yang selalunya akan bertindak apabila keadaan itu hanya benar-benar mendesak, tenat dan kritikal. Banyak contoh lain yang dapat kita lihat terutamanya yang menyentuh soal keselamatan awam, misalnya isu MRR2, bila didapati benar-benar hendak runtuh barulah hendak ditutup kepada kenderaan awam. Sama juga dengan kes jejantas, bila sudah ada dua tiga kes kemalangan maut barulah terkial-kial hendak membina jejantas.

Menyentuh soal hiburan pula, baru-baru ini telah ada garis panduan lengkap tentang hiburan alternatif yang telah dikeluarkan oleh JAKIM. Namun rupa-rupanya ianya tidaklah jauh bezanya dengan draf perincian kelakuan lucah yang telah disebut tadi yang mana garis panduan tersebut hanyalah bertujuan untuk menyekat unsur-unsur hiburan yang pada mereka benar-benar keterlaluan seperti black metal, punk dan pelbagai lagi unsur-unsur muzik yang datang dari barat. Sedangkan hiburan-hiburan tempatan yang jelas bertentangan dengan islam seperti Mak Yong, persembahan yang menonjolkan wanita sebagai penyanyi dan Konsert Malam Indonesia, masih boleh lagi diterima oleh mereka kerana pada anggapan mereka ianya masih belum ditahap hiburan melampau yang bertentangan dengan budaya ketimuran.

Jadi sudah jelas di sini sikap kerajaan yang menonjolkan slogan Islam Hadhari yang masih boleh berlebih kurang dalam melaksanakan hukum islam. Sedangkan dalam islam sudah jelas kaedah sad al dhara'i iaitu menutup perkara yang membawa kepada kerosakan. Misalnya dalam usaha untuk mengelakkan kelakuan zina maka pintu-pintu yang boleh membawa kepada perlakuan zina seperti bercouple, berdua-duaan, berpegangan tangan mestilah terlebih dahulu dibenteras. Samalah juga dalam usaha untuk memerangi muzik black metal maka unsur-unsur hiburan yang melalaikan dan bercanggah dengan islam itu mestilah disekat terlebih dahulu.

posted by Lidah Penghunus @ 11:36 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter