Wednesday, May 24, 2006

Antara emas yang terlekat di lengan dan emas yang berlegar dalam kitaran ekonomi.

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini memaparkan tentang golongan wanita yang membidas kenyataan Menteri Besar Kelantan, Tok Guru Nik Aziz tentang wanita yang memakai barang kemas. Antaranya mereka menyifatkan Tok Guru tidak memahami naluri dan sifat kaum hawa yang suka kepada perhiasan khususnya emas. Nampaknya sama ada mereka tidak faham tentang kenyataan Tok Guru atau pun wartawan yang telah memutar belitkan kenyataan Tok Guru. Yang sebenarnya Tok Guru Nik Aziz menegur kaum wanita yang terlalu banyak memakai barang kemas, kalau boleh dimaksudkan di sini bersalut emas hingga ke pangkal lengan. Kenyataan Tok Guru itu selari dengan al quran yang melarang kaum wanita menzahirkan perhiasan mereka dan islam juga melarang kita berlebih-lebihan dalam suatu perkara.

Ada pula wanita yang ditemui memberi alasan dia memakai banyak barang kemas kerana takut jika simpan dirumah ianya akan dimasuki pencuri. Nampaknya dia juga lupa bahawa di luar juga dia akan berhadapan dengan risiko peragut yang sekarang ini semakin menjadi-jadi. Dalam hal ini juga polis menasihatkan orang ramai agar tidak terlalu menonjolkan banyak barangan kemas sebagai langkah mencegah kejadian ragut. Memang tidak dinafikan manfaat menyimpan barang kemas ianya boleh digadai apabila dalam keadaan sesak, namun begitu langkah ini juga akan membuatkan mereka terikat dengan riba apabila ingin menebus kembali emas berkenaan. Jadi adalah lebih baik ianya dicagarkan ke sistem pajak gadai islam al Rahn seperti yang disarankan oleh kerajaan negeri Kelantan baru-baru ini.

Berkenaan dengan cadangan kerajaan negeri untuk menggunakan dinar emas ini pula, apa yang perlu fahami di sini ialah emas adalah satu-satunya mekanisma yang selamat dari risiko manipulasi pedagangan matawang berbanding dengan dolar Amerika. Apa yang perlu kita ketahui juga di sini antara punca wujudnya elemen faedah pinjaman atau riba adalah kerana ketidaktentuan nilai matawang yang bersandarkan kepada dolar Amerika itu tadi. Maka dinar emas ini adalah satu mekanisma yang terbaik dalam usaha kerajaan negeri merealisasikan pengurusan ekonomi yang bebas daripada riba tanpa perlu menanggung bebanan akibat pengaruh sistem ekonomi global yang berpaksikan kepada kapitalis ini. Bukanlah bermaksud Tok Guru nak gantikan Ringgit Malaysia kepada 'Dinar Kelantan' Dinar emas ini hanyalah sebagai mekanisma yang akan menggantikan Dolar Amerika untuk simpanan bukan untuk tujuan jual beli dalam pasaran terbuka. Ini samalah seperti kerajaan mengeluarkan Bon sebagai simpanan jangka panjang untuk rakyat, cuma bezanya Bon ini akan terikat dengan risiko untung rugi pelaburan dan turun naik nilai matawang berbanding dengan dinar emas.

Jadi sebagai pengerusi kepada OIC sepatutnya bukan sahaja usaha kerajaan negeri Kelantan ini harus disokong, lebih daripada itu cadangan ini harus diperluaskan kepada negara-negara anggota OIC.

posted by Lidah Penghunus @ 2:48 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter