Wednesday, June 28, 2006

Perangi dahulu punca segala sengketa.

Assalamualaikum.

Benarlah amaran Allah melalui al quran yang berbunyi "Inilah jalanKu, jalan yang diredhai, ikutlah jalan ini, janganlah kamu ikut jalan yang lain selain jalanKu, nescaya nanti kamu akan berpecah belah."

Umno sebagaimana yang kita tahu selama ini telah membelakangkan hukum Allah, meremehkah tuntutan syariat islam, mengamalkan islam separuh-separuh, meninggalkan tuntutan amal maaruf nahi mungkar dan mengamalkan rasuah, kronisme dan nepotisme serta amalan pembaziran dalam pentadbiran. Maka oleh sebab itulah kita telah saksikan pergolakkan dalam Umno ini adalah sejak ianya ditubuhkan lagi, isu perpecahan dalam ini Umno berlaku sejak dari ianya baru ditubuhkan lagi. Dan tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa Umno adalah satu-satunya parti politik yang paling banyak melahirkan parti serpihan.

Pergolakan yang terbaru berlaku dalam Umno rasanya tidak perlulah saya sebutkan lagi kerana ianya bukan lagi menjadi rahsia, semua orang sudah maklum tentangnya. Cuma apa yang hendak saya sebutkan di sini, berbalik kepada firman Allah SWT yang saya sebutkan di atas tadi, Umno perlulah bermuhasabah kembali mengapa gejala-gejala negatif ini selalu terjadi kepada mereka dan yang pastinya mereka haruslah kembali kepada islam secara menyeluruh, ikuti jalan yang diredhai oleh Allah SWT dan memerangi serta membuang jauh segala amalan-amalan negatif yang menjadi amalan dan dasar mereka selama ini.

Namun begitu adalah amat malang sekali apabila dalam mengatasi kemelut ini Dato' Nazri Aziz pemimpin Umno memilih untuk memerangi Dr Mahathir secara membabi buta tanpa mahu bermuhasabah kembali tentang apa yang diperkatakan oleh orang yang pernah menjadi pemimpinnya dahulu. Tindakan Dato' Nazri isytiharkan perang terhadap Dr Mahathir sebenarnya bererti beliau mengisytiharkan perang terhadap parti dan kerajaannya sendiri yang akhirnya akan menghancurkan parti dan kerajaannya sendiri.

Beliau ternyata angkuh apabila mendakwa pembangkang dalam keadaan lemah dan tidak berdaya menggugat parti pemerintah sedangkan beliaulah yang beriya-iya mahu membendung siri-siri demonstrasi pembangkang dalam isu kenaikan harga minyak. Jika benar pembangkang makin lemah, masakan parti pemerintah setiap kali pilihanraya akan menggunakan segala kekuatan termasuk jabatan-jabatan kerajaan, media-media massa dan wang dalam menghadapi pembangkang. Jadi jika Dato' Nazri mengatakan Mahathir mudah lupa, beliau juga apa kurangnya.

posted by Lidah Penghunus @ 12:14 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter