Friday, July 07, 2006

Kerajaan buka pusat hiburan untuk pelancong, orang melayu yang belanja 1 Bilion untuk arak.

Assalamualaikum.

Tidak pernah terlintas di fakulti minda kita seorang menteri melayu beragama islam boleh mengeluarkan cadangan agar pusat-pusat hiburan di bandar-bandar besar dilanjutkan operasinya hingga ke jam 5 pagi dalam usaha menarik pelancong sempena tahun melawat Malaysia 2007.

Persoalannya di sini adakah pelancong-pelancong dari luar negara khususnya dari negara-negara barat ini datang ke Malaysia semata-mata untuk berhibur di pusat-pusat hiburan disko, pub, karaoke dan sebagainya, sedangkan di negara mereka sendiri terdapat pusat-pusat hiburan yang lebih hebat lagi.

Pelancong-pelancong dari negera-negara barat khususnya datang ke negara kita tujuannya adalah untuk melihat sendiri keunikan negara kita dari segi budaya, adat resam, keramahan penduduknya serta keindahan alam semula jadi. Sepatutnya perkara-perkara berikutlah yang diberi perhatian.

Jika alasan kerana untuk menghidupkan kembali beberapa bandar yang terus 'mati' apabila menjelang waktu malam, bagi saya tidak perlu dengan pusat hiburan. Sekarang ini pun tumbuh bagai cendawan gerai-gerai makan yang beroperasi 24 jam yang menghidangkan pelbagai juadah tempatan mahu pun luar. Gerai-gerai sebegini pun sudah cukup untuk menghidupkan suasana malam di bandar-bandar besar.

Beberapa hari selepas cadangan menteri berkenaan, akhbar hari ini pula menyiarkan kenyataan Mufti Perak bahawa orang melayu membelanjakan sejumlah 1 billion untuk arak dan 3 billion untuk judi. Nampak sudah terbukti bahawa usaha kerajaan memberi lesen kepada pusat-pusat hiburan dan premis arak ini bukan memberi manfaat untuk kegiatan pelancongan, tetapi memberi mudarat pula kepada orang melayu beragama islam itu sendiri apabila mereka sendiri yang banyak membelanjakan wang untuk perkara-perkara yang merosakkan ini.

Jika tidak dengan laporan akhbar ini pun kita boleh mendapatkan bukti dengan bertanya sendiri kepada pekerja 7 Eleven, berapa ramaikan orang melayu yang memberi arak di premis mereka.

posted by Lidah Penghunus @ 4:22 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter