Tuesday, November 14, 2006

Satu penggal pun sudah cukup menyeksakan.

Assalamualaikum.

Berkenaan dengan kenyataan perdana menteri tempoh hari bahawa beliau bukan PM satu pengggal, memang tidak dinafikan bahawa untuk membuat sesuatu perubahan itu masa yang diambil itu bukanlah singkat lebih-lebih bagi level pemimpin seperti Pak Lah itu. Jika kita singkap kembali sirah Rasulullah SAW baginda memerintah negara Islam Madinah hampir 10 tahun dan jika ditambah lagi dengan tempoh kerasulan baginda maka lebih kurang 23 tahun masa diambil oleh baginda untuk membebaskan tanah arab daripada jahiliyah kepada penyembahan hakiki kepada Allah.

Namun begitu hasil daripada 10 tahun pemerintahan baginda itu kita telah lihat beberapa perubahan besar dalam kehidupan masyarakat khususnya di negara Madinah terutama sekali dalam aspek penyatuan puak-puak yang bertelagah dan juga pembebasan daripada amalan-amalan jahiliyah serta penindasan. Malahan hasil daripada usaha baginda SAW ini jugalah Islam dapat sampai hingga ke alam Melayu ini. Sedangkan Pak Lah setakat ini kita tidak nampak bahawa beliau akan melaksanakan Islam yang diajar oleh baginda SAW secara menyeluruh dalam pemerintahan beliau. Yang hanya beliau pentingkan untuk terus berkuasa adalah lebih kepada pembangunan kebendaan semata-mata.

Islam hadhari yang disebut-sebut jelas hanyalah omongan kosong yang kita tidak nampak pun perlaksanaannya dan untuk menyebut tentang perpaduan pula sudah ketara bahawa dalam parti pimpinan beliau sendiri berlakunya siri-siri perpecahan yang silih berganti. Jadi adalah lagi bahaya sebenarnya membiarkan Pak Lah terus memegang tampuk pemerintahan untuk beberapa penggal lagi dan bukan sahaja Pak Lah, Umno dan BN itu sendiri juga haruskan ditamatkan tempoh penggal pemerintahan mereka dalam kerajaan.

posted by Lidah Penghunus @ 3:45 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter