Saturday, October 28, 2006

Kisah dua sultan di dua negeri.

Assalamualaikum.

Lihat kepada tajuk seperti kisah drama hikayat buat hiburan di kala Syawal. Tetapi sebenarnya ianya adalah sedikit coretan tentang isu semasa yang berlaku di kala kemeriahan Syawal ini, iaitu kisah teguran sultan Johor terhadapan kepedasan kritik Tun Dr Mahathir terhadap perdana menteri dan juga kisah kemurkaan sultan Selangor terhadap yang berhormat Pelabuhan Kelang yang membina mahligai yang terlampaulah mewahnya.

Cuma apa yang ingin saya sebutkan di sini ialah sebenarnya kemurkaan sultan Selangor terhadap YB Zakaria itu adalah kena pada tempatnya sedangkan teguran yang dibuat oleh sultan Johor terhadap Tun itu adalah tidak kena pada tempatnya. Saya berani mengatakan begini kerana kritikan Tun itu salah satu tujuannya ialah untuk membendung salahlaku-salahlaku seperti yang dilakukan oleh Dato' Zakaria itu.

Dan kemurkaan sultan Selangor terhadap Adun Pelabuhan Klang itu adalah untuk memastikan agar pentadbiran negeri Selangor bebas daripada amalan salahguna kuasa, korupsi yang selama ini menjadi amalan termasuk dalam pentadbiran Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri.

posted by Lidah Penghunus @ 2:48 PM   3 comments

3 Comments:

At 9:43 AM, Blogger nurahdi said...

tq krn sudi ke laman sy...
skrg bz ckit tgh marking kertas xm n final dh dkat so tgh kalut buat soalan..
first time msuk blog saudara menarik sgt...byk input manfaat

 
At 10:58 AM, Anonymous Anonymous said...

nak sokong atau nak kritik ni? (garu kepala)

 
At 5:53 PM, Blogger deen said...

datang memenuhi undangan

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter