Saturday, October 21, 2006

Pendapatan perkapita dijangka cecah RM20,000 - Adakah ianya akan dinikmati oleh semua rakyat?

Assalamulaikum.

Akhbar hari ini perdana menteri mengumumkan bahawa defisit imbangan keseluruhan Kerajaan Persekutuan juga dijangka dapat dikurangkan kepada 3.4 peratus dan dijangka tahun hadapan pendapatan perkapita rakyat akan melebihi RM20,000. Di sini saya cuma ingin menyentuh tentang pendapatan perkapita rakyat yang dijangkakan mencecah lebih RM20,000 itu. Melihat kepada angkanya sahaja seolah-olah menggambarkan kepada kita bahawa rakyat Malaysia ini cukup mewah kerana jika dibahagikan angka tersebut kepada 12 bulan maka pendapatan perkapitan rakyat mengikut bulanan adalah lebih RM1600.

Namun begitu persoalannya adakah pendapatan RM20,000 ini diagihkan secara sama rata kepada keseluruhan rakyat? Adakah jurang pendapatan di negara kita ini seimbang? Sedangkan apa yang kita lihat pengagihan pendapatan di negara kita masih lagi tidak seimbang. Yang kaya bertambah kaya, yang miskin terus dihimpit kemiskinan. Tuntutan gaji minimum RM900 oleh kesatuan sekerja dan NGO juga masih lagi tidak dilaksanakan oleh kerajaan. Dan yang paling nyata baru-baru ini kita telah menyaksikan bagaimana seorang Adun di negeri Selangor mampu untuk membina sebuah rumah mewah yang tarafnya bolehlah dikatakan sebagai mahligai sedangkan pada masa yang sama ramai lagi rakyat di negeri Selangor yang dihimpit dengan kemiskinan.

Jadi adakah RM20,000 lebih ini hanya akan berlegar-legar dan dinikmati oleh sebilangan kecil kron-kroni, ahli-ahli korporat serta ahli keluarga yang rapat dengan pemerintah?

posted by Lidah Penghunus @ 2:38 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter