Sunday, October 15, 2006

Lagi kisah di negeri Selangor maju.

Assalamualaikum.

Beberapa hari lalu kita telah mendengar kisah yang boleh dikatakan antara dua darjat iaitu kedaifan melampau perkampungan orang asli dan kemewahan melampau rumah seorang Adun di Pelabuhan Klang. Kisah wakil rakyat di negeri maju ini tidak terhenti setakat itu. Rupa-rupanya tiga orang anak wakil rakyat Pelabuhan Klang ini juga telah dilantik sebagai Ahli Majlis Perbandaran Klang (MPK). Jika tuan-tuan masih ingat september lalu dalam satu perbahasan dewan rakyat salah seorang ahli parlimen BN telah mempertikaikan dua orang anak menteri besar Kelantan, Tok Guru Nik Aziz yang bekerja dengan PKINK dan MPKB. Walau bagaimanapun ianya telah terjawab. Dalam isu tiga orang anak YB Pelabuhan Klang ini pula cuma saya tertarik dengan kenyataan menteri besar kepada sebuah negeri maju, seperti di bawah ini;

Dr Mohamad Khir dilaporkan berkata, kedudukan Zakaria, anak dan menantunya dalam PBT berkenaan tidak terjejas selagi mereka tidak menyalahgunakan kuasa. Berita Harian - 15 Oktober 2006.

Persoalannya sekarang jika pun anak-anaknya itu tidak membuat kesalahan, bapanya pula yang terlibat dengan skandal iaitu pembinaan rumah yang layaknya digelar istana dan kes ini juga berkaitan dengan Majlis Perbandaran Klang yang diduduki oleh ketiga-tiga anaknya sebagai ahli majlis. Jadi mungkinkah kerana adanya ketiga-tiga anak YB ini dalam MPK maka sehingga kini tiada tindakan tegas diambil keatas beliau?

Lagi kisah dalam sebuah negeri Selangor maju yang ingin saya sentuh ialah tentang kenaikan kadar tarif bekalan air di Lembah Klang, Selangor sebanyak 15 peratus yang akan dikuatkuasakan oleh kerajaan negeri Selangor pada bila-bila masa sahaja. Setelah kita dibebankan dengan kenaikan harga petrol, tarif elektrik, diikuti dengan kenaikan harga pelbagai barangan keperluan, kini ketika rakyat akan menyambut perayaan, kita akan dibebankan pula dengan kenaikan tarif air. Di sini juga kita tertanya-tanya adakah ini kelebihan yang wajib dini'mati oleh masyarakat marhain di negeri Selangor maju? Selepas ini kita tidak tahu apa lagi yang akan terjadi di negeri Selangor yang hampir mencapai matlamat pembangkang sifar ini.

posted by Lidah Penghunus @ 12:09 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter