Friday, October 06, 2006

Tidak pun disentuh tentang perlaksanaan subjek sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris.

Assalamualaikum.

Dalam akhbar semalam, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim mengumumkan akan memberikan kuasa kepada DBP bagi menghukum pihak-pihak yang terlibat mencemarkan bahasa kebangsaan. Sebagai menyambut pengumuman Rais Yatim itu, akhbar hari ini pula menteri pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengumumkan 3 langkah dalam usaha untuk memperkasakan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Namun begitu meneliti perkembangan berita berkenaannya daripada semalam, adalah sesuatu yang amat mengecewakan apabila tidak sedikit pun menyebut tentang usaha untuk mengembalikan hak Bahasa Melayu itu sendiri sebagai penyampai kepada subjek sains dan matematik di sekolah-sekolah. Apatah lagi ianya diumumkan oleh menteri pelajaran sendiri yang terlibat dengan perlaksanaan itu.

Adalah amat menghairankan mengapa begitu payah untuk kerajaan menarik balik perlaksanaan yang telah terbukti gagal dan mendatangkan pelbagai masalah itu? Adakah kerana kuatnya sifat ego dalam diri mereka selaku pemerintah? Sebagaimana yang kita maklum bahawa pembelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris ini diilhamkan pada zaman Tun Dr Mahathir sebagai perdana menteri dahulu.

Mengapa pada zaman Pak Lah menerajui kepemimpinan negara sekarang ini ianya tidak boleh diubah sebagaimana projek Jambatan Bengkok yang juga diilhamkan pada zaman Tun sebagai perdana menteri yang dibatalkan atas alasan kepentingan rakyat? Adakah kerana Pak Lah tidak sanggup untuk menyemarakkan lagi kemarahan Tun Dr Mahathir setelah beberapa projek yang diilhamkannya gagal?

posted by Lidah Penghunus @ 3:31 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter